#RZECZoBIZNESIE: Leszek Chorzewski: Zamknięcie Lotniska Chopina byłoby błędem

Zamknięcie Lotniska Chopina jest złym pomysłem - uważa Leszek Chorzewski, prezes Portu Lotniczego Warszawa-Modlin

Aktualizacja: 27.09.2016 14:48 Publikacja: 27.09.2016 13:41

#RZECZoBIZNESIE: Leszek Chorzewski: Zamknięcie Lotniska Chopina byłoby błędem

Foto: Rzeczpospolita

Jaka jest kondycja Modlina?

- Bardzo dobra – mówi prezes Chorzewski i dodaje, że spółka planuje na przełomie października i listopada rozbudowę terminala, który w tym roku obsłuży około 2 mln 900 tys. pasażerów prezes lotniska podkreśla, że liczba pasażerów w Modlinie rośnie rocznie średnio o około 9-10 proc.

- Sytuacja finansowa jest dobra, są nadwyżki, które można zainwestować na przykład w remont drógi kołowania – wylicza prezes Chorzewski. Także mgła nie jest już problemem dla lotniska, które leży w podmokłym terenie w miejscu gdzie Narew wpływa do Wisły.

- Mamy już jeden system ILS drugiej kategorii (radiowy system nawigacyjny, wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności) i rozmawiamy o zakupie drugiego – od strony Nowego Dworu Mazowieckiego – podkreśla Leszek Chorzewski.

Czy nie jest jednak problemem, że Modlin obsługuje jedną linię?

- Z pewnością nie jest to sytuacja komfortowa – przyznaje prezes Chorzewski i dodaje, że dla Ryanair Modlin to podstawowy port lotniczy. Jednocześnie władze lotniska zabiegają o pozyskanie innych przewoźników, w tym loty czarterowe. Do tego jest też jednak konieczna współpraca z Lotniskiem Chopina.

Czy warto budować Centralny Port Lotniczy?

Plan budowy tego lotniska ma już kilka lat. Powstał gdy nie było wokół Warszawy systemu lotnisk – uważa Leszek Chorzewski i dodaje, że ten projekt trzeba przemodelować.

- Chciałem podkreślić, że Modlin nie jest lotniskiem regionalny. Jest drugim warszawskim lotniskiem – podkreśla prezes Lotniska Modlin i dodaje, że jeśli dojdzie do jego rozbudowy to całkiem niedaleko, bo 35 km od Warszawy może powstać duże lotnisko, które może obsłużyć 40-50 mln pasażerów rocznie.

Dyskusja o CPL jest spóźniona – uważa Chorzewski i podkreśla, że maksymalna przepustowość pierwszego lotniska Warszawy niedługo zostanie osiągnięta i trzeba szybko podjąć decyzje. Z drugiej trony Chorzewski podkreśla, że pomysł by likwidować Lotnisko Chopina nie jest sensowny.

Zamiast budowy nowego, dużego lotniska koło Warszaw warto zaplanować rozbudowę Modlina, która będzie łatwa i możliwa technicznie. W Modlinie mogą funkcjonować dwa pasy – obecny oraz drugi, nowy w kierunku Płocka. Można Modlin połączyć pociągiem z Płockiem, który jest słabo kolejowo komunikowany z reszta kraju – podkreśla Leszek Chorzewski.

Wstępne szacunki budowy CPL wynoszą 30 mld złotych. Tymczasem rozbudowa Modlina łącznie z infrastrukturą drogową byłaby znacznie tańsza i może wynieść - 8 mld złotych - podkreśla Chorzewski.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach