Jest pozwolenie na budowę kolejnego odcinka drogi S17

Pozwolenie na budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S17 Lublin-Warszawa wydał wojewoda lubelski. To ponad 20-kilometrowy fragment trasy o długości 95 km, która w całości ma być gotowa w 2019 r. Łączny koszt inwestycji to 3,2 mld zł.

Aktualizacja: 28.03.2017 15:08 Publikacja: 28.03.2017 15:05

Jest pozwolenie na budowę kolejnego odcinka drogi S17

Foto: Fotorzepa/Marian Zubrzycki

Pozwolenie, tzw. ZRID, dotyczy budowy odcinka od węzła Skrudki do granicy województw lubelskiego i mazowieckiego, o długości 20,2 km. To ostatni odcinek budowy S17 na terenie województwa lubelskiego.

„Obecnie nic nie wskazuje na to, aby inwestycja miała jakiekolwiek opóźnienia, w związku z tym w drugiej połowie 2019 roku będziemy mogli cieszyć się już szybką jazdą do Warszawy” – powiedział we wtorek wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.

Decyzja ZRID umożliwia przejęcie nieruchomości pod budowaną drogę i rozpoczęcie procedury odszkodowawczej. Decyzją objęte jest około tysiąca osób, właścicieli nieruchomości.

Wykonawcą tego odcinka jest firma PORR Polska Infrastructure, a koszt inwestycji to 608,8 mln zł. Zakres inwestycji obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej o długości 20,2 km, a także m.in. trzech węzłów drogowych, dwóch miejsc obsługi podróżnych oraz 25 wiaduktów, mostów i kładek dla pieszych.

Budowa 95,5 km brakującej drogi ekspresowej między Lublinem a Warszawą podzielona została na siedem odcinków. Chodzi o trasę od Kurowa do węzła Lubelska pod Warszawą, z wyłączeniem obwodnicy Garwolina, która została już zbudowana. Budowę prowadzi lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Poszczególne odcinki zbudują różni wykonawcy wyłonieni w przetargach. Na terenie woj. lubelskiego powstaje jeszcze odcinek między węzłami Kurów i Skrudki (13,2 km), którego wykonawcą jest firma Mota Engil Central Europe, a koszt inwestycji to 270,8 mln zł. Decyzje ZRID na ten odcinek wojewoda lubelski wydał w grudniu ubiegłego roku.

Pozostałe pięć odcinków przebiega przez województwo mazowieckie. Wykonawcą trzech z nich jest spółka Budimex. Są to odcinki: 13 km od granicy województw do Gończyc (koszt 313,6 mln zł); 12,2 km od obwodnicy Gończyc do obwodnicy Garwolina (288,5 mln zł); 13 km drogi od obwodnicy Garwolina do obwodnicy Kołbieli (blisko 290 mln zł).

Pozostałe dwa odcinki - 8,7 km obwodnicy Kołbieli za około 225,5 mln zł i 15,2 km od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska za 370,5 mln zł - wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

Wojewoda mazowiecki na początku marca wydał decyzję ZRID dla dwóch odcinków. Dla kolejnych dwóch - od Garwolina do Kołbieli oraz od Kołbieli do węzła Lubelska - w mazowieckim urzędzie wojewódzkim trwa rozpatrywanie wniosków o wydanie ZRID. Natomiast dla obwodnicy Kołbieli, która jest oddzielnym odcinkiem, trwają jeszcze prace nad dokumentacją.

Inwestycja jest realizowana w trybie „projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca ma opracować dokumentację projektową, uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji i wybudować drogę. Przed oddaniem trasy dla ruchu musi uzyskać decyzję o dopuszczeniu do użytkowania drogi.

Nawierzchnia drogi ekspresowej nr 17 wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Wszyscy wyłonieni w przetargach wykonawcy zadeklarowali wybudowanie tras w ciągu 34 miesięcy (do czasu nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca). Jeśli plany te zostaną zrealizowane i nie będzie opóźnień, to 95,5 km trasy od Kurowa do węzła Lubelska będzie oddane do użytku w 2019 r.

Po udostępnieniu trasy dla kierowców przejechanie 150 km drogi z Lublina do węzła Lubelska, który ma połączyć wschodnią i południową obwodnicę Warszawy, może zająć niecałe półtorej godziny.

W latach 2011-2014 r. zbudowano już 67 km drogi ekspresowej S17 na odcinku od Kurowa do miejscowości Piaski (Lubelskie) wraz z obwodnicą Lublina. Budowa tego fragmentu S17 pochłonęła 3,3 mld zł, z czego 2,2 mld zł stanowiło dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.

 

Pozwolenie, tzw. ZRID, dotyczy budowy odcinka od węzła Skrudki do granicy województw lubelskiego i mazowieckiego, o długości 20,2 km. To ostatni odcinek budowy S17 na terenie województwa lubelskiego.

„Obecnie nic nie wskazuje na to, aby inwestycja miała jakiekolwiek opóźnienia, w związku z tym w drugiej połowie 2019 roku będziemy mogli cieszyć się już szybką jazdą do Warszawy” – powiedział we wtorek wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił