Związki w Alstomie boją się Siemensa

Związki zawodowe w Alstomie oświadczyły, że są przeciwne fuzji działu transportu szynowego z Siemensem, bo taki projekt jest wysoce ryzykowny ekonomicznie i społecznie. Boją się po prostu cięć załogi

Aktualizacja: 31.01.2018 11:08 Publikacja: 31.01.2018 10:49

Związki w Alstomie boją się Siemensa

Foto: Bloomberg

Takie stanowisko miały przedstawić na posiedzeniu europejskich organizacji pracowniczych Alstoma przewidywanym na 31 stycznia, ale odroczonym do 8 lutego na prośbę dyrekcji. Stanowisko przedstawicieli załogi ma charakter konsultacyjny, ale zasięganie takich opinii jest obowiązkowe we Francji w razie fuzji dwóch firm.

„Wszystkie organizacje związkowe w Alstom France są stanowczo przeciwne projektowi uczynienia z Alstoma filii Siemensa w postaci przedstawianej do teraz. Jest to mianowicie projekt wyłącznie polityczny i finansowy, bez żadnej strategii przemysłowej" — oświadczyły we wspólnym komunikacie CFDT, CFE-CGC, CGT i FO. Związki oparły się na ekspertyzie, jaką zamówiły w 2 firmach, francuskiej Sécafi i niemeickiej Info Institut i uważają, że sytuacja finansowa Alstoma i jego perspektywy rynkowe — zamówienia skoczyły w IV kwartale o 75 proc. — nie uzasadniają tego mariażu, w którym Siemens będzie u sterów.

Na podstawie protokołu umowy podpisanego we wrześniu, Siemens miałby 50 proc. udziałów i mógłby następnie kupić akcje Alstoma najwcześniej po 4 latach od chwili sfinalizowania transakcji, co ma nastąpić pod koniec 2018 r.

Związki obawiają się, że po tych 4 latach, kiedy kupujący zachowa pełne zatrudnienie, Siemens przystąpi do nowej restrukturyzacji. „Obojętnie czy chodzi o tabor szynowy, czy o elementy składowe jak sprzęt sygnalizacyjny, różnice organizacyjne z Siemensem, liczne dublowanie się stanowisk pracy i nieuchronne decyzje dotyczące wyboru produktów dotkną z różnych powodów najpierw obecną ekipę Alstoma. Także rozbieżności, jakie wychodzą na jaw między szefami Alstoma i Siemensa są bardzo złym sygnałem o możliwości dokonania tego zbliżenia w dobrych warunkach dla załogi Alstoma" — wyjaśniły związki.

Uważają ponadto, że środki finansowe Alsatoma, przy braku zadłużenia i fundusze, jakie firma pozyska ze sprzedaży swych spółek w energetyce, z której wychodzi, mogłyby pozwolić na rozważanie „zakupu aktywów, a nawet powiązań na równej stopie".

Działacz związkowy w Alstomie zapytany przez dziennikarza Reutera o możliwość odstąpienia od umowy o fuzji przyznał jednak, że jest to mało prawdopodobne. — Zdajemy sobie sprawę, że ten projekt mocno popierają oba rządy, więc wydaje się być załatwiony — stwierdził i dodał, że z analiz ekspertów wynika, że nie dojdzie do odwlekania go.

Alstom skupiony obecnie na taborze szynowym zamierza zwołać w lipcu zgromadzenie ogólne udziałowców mające zatwierdzić związek z Siemensem, aby można razem konkurować z chińskim gigantem CRRC. Prezes Henri Poupart-Lafarge spodziewa się, że zaaprobują umowę z Niemcami. Nowa grupa z załogą ponad 62 tys. ludzi zamierza dojść do synergii 470 mln euro najpóźniej po 4 latach od sfinalizowania umowy o fuzji.

Takie stanowisko miały przedstawić na posiedzeniu europejskich organizacji pracowniczych Alstoma przewidywanym na 31 stycznia, ale odroczonym do 8 lutego na prośbę dyrekcji. Stanowisko przedstawicieli załogi ma charakter konsultacyjny, ale zasięganie takich opinii jest obowiązkowe we Francji w razie fuzji dwóch firm.

„Wszystkie organizacje związkowe w Alstom France są stanowczo przeciwne projektowi uczynienia z Alstoma filii Siemensa w postaci przedstawianej do teraz. Jest to mianowicie projekt wyłącznie polityczny i finansowy, bez żadnej strategii przemysłowej" — oświadczyły we wspólnym komunikacie CFDT, CFE-CGC, CGT i FO. Związki oparły się na ekspertyzie, jaką zamówiły w 2 firmach, francuskiej Sécafi i niemeickiej Info Institut i uważają, że sytuacja finansowa Alstoma i jego perspektywy rynkowe — zamówienia skoczyły w IV kwartale o 75 proc. — nie uzasadniają tego mariażu, w którym Siemens będzie u sterów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?