Reklama

W PKP inwestycyjna ofensywa

Kolej konsekwentnie realizuje nową strategię: odświeża strukturę, inwestuje, buduje i angażuje się w realizację Mieszkania+.

Publikacja: 28.03.2018 21:00

Odnowiony Dworzec Główny we Wrocławiu

Odnowiony Dworzec Główny we Wrocławiu

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Artykuł powstał we współpracy z PKP

Mieszkanie+ to zaraz po 500+ flagowy program Prawa i Sprawiedliwości. Przewiduje budowę dostępnych cenowo mieszkań m.in. na gruntach państwowych, samorządowych oraz na terenach zaoferowanych przez wielkie państwowe firmy: Pocztę Polską (PP) czy Polskie Koleje Państwowe (PKP).

Zbliża się dużymi krokami termin, kiedy Krajowy Zasób Nieruchomości (KZN, państwowa osoba prawna powołana w celu poprawy dostępności mieszkań w kraju) ma wskazać, na których działkach zaproponowanych przez PKP oraz Pocztę mają powstać lokale w w ramach Mieszkania +. Ma na to 180 dni od dnia podpisania porozumienia z PKP i PP, czyli od 7 listopada 2017 roku.

Nieoficjalnie mówi się, że czasu zostało zbyt mało, by KZN zdążył złożyć deklarację co do przyszłości gruntów. Powód? Od listopada 2017 roku wiele się wydarzyło: zmienił się m.in minister odpowiedzialny za program Mieszkanie+: ministra infrastruktury i budownictwa zastąpił w tej roli minister inwestycji i rozwoju. Niedawno pojawił się też projekt specustawy mieszkaniowej, mającej sprawić, że rządowa inicjatywa ruszy z kopyta.

– Rozmowy na temat wykorzystania gruntów PKP i Poczty Polskiej w programie Mieszkanie+ trwają – usłyszeliśmy w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. – Nie są ograniczone wstępnie zakreślonymi terminami, dlatego nie ma potrzeby przedłużania obowiązującego porozumienia.

Reklama
Reklama

Pokaźny bank nieruchomości

W 2017 roku PKP przekazały Krajowemu Zasobowi Nieruchomości dwa wykazy z łącznie 238 nieruchomościami na sprzedaż o powierzchni blisko 600 ha i szacunkowej wartości około 1,3 mld zł. Działki i budynki znajdują się w miastach liczących ponad 20 tys. mieszkańców, w tym w tak dużych jak Kraków, Gdańsk czy Szczecin.

Obecnie w PKP trwają analizy dotyczące kolejnych gruntów. Trzeci ich wykaz ma zostać przygotowany do 30 czerwca 2018 roku.

Jak wskazuje Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, każda działka poddawana jest analizie pod kątem możliwości realizacji inwestycji w ramach programu Mieszkanie+. Wciąż jednak brak informacji, które nieruchomości służyć będą rządowemu zamierzeniu. – W tej chwili nie mamy jeszcze informacji na temat zainteresowania nieruchomościami Poczty Polskiej ze strony Krajowego Zasobu Nieruchomości. Do KZN przekazaliśmy listę ponad 200 nieruchomości, które można zagospodarować w jego ramach. Do kilkunastu na jego prośbę dołączyliśmy wizualizację – mówi Wiesław Szczepański, doradca zarządu Poczty Polskiej.

Przywracanie blasku dworcom

Obie państwowe spółki mają w swych zasobach wiele nieruchomości. PKP dysponuje łącznie 96 tys. ha gruntów oraz 52 tys. budynków i budowli.

Spółka nie tylko angażuje się w Mieszkanie+, ale także prowadzi własny Program Inwestycji Dworcowych. W jego ramach do końca 2023 roku zmodernizowanych lub wybudowanych ma zostać około 200 dworców. To największe tego typu przedsięwzięcie w historii polskich kolei. Obecnie proces inwestycyjny trwa w ponad 160 obiektach. Przebudowywane są dworce nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych.

– Za późno ruszyliśmy z przywróceniem blasku dworcom, bo stało się to dopiero przed Euro 2012 – komentuje Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. – Polacy zaczynają wracać na kolej, więc dworce, które są jej wizytówką, muszą być w dalszym ciągu jednym z jej priorytetów.

Reklama
Reklama

W jego ocenie obiekty w dużych miastach w większości odzyskały już blask, bo dobra lokalizacja pomogła przyciągnąć zainteresowanych komercyjną częścią dworców.

– Kolej w Polsce zmienia się na lepsze, to widać. Świadczą o tym place budowy, na których możemy obserwować, jak modernizowane są stacje, linie kolejowe czy dworce, a także nowe, komfortowe pociągi, których jest coraz więcej – przekonuje Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, czyli spółki matki tej wielkiej państwowej grupy kolejowej. – Rośnie również skala przewozów towarowych. Także inne nasze działania, chociażby takie jak zaangażowanie w program Mieszkanie+, mają być silnym impulsem prorozwojowym dla polskiej gospodarki. Tak właśnie widzę rolę kolei w naszym kraju – dodaje szef PKP SA.

Prawdziwa spółka matka

PKP przebudowuje i modernizuje nie tylko dworce, ale również strukturę swojej grupy. Stawia na integrację i stworzenie holdingu z prawdziwego zdarzenia, co ma się przełożyć na lepszą ofertę dla podróżnych.

Adrian Furgalski przypomina, że pojęcie „holding" nie występuje w polskim prawie, mimo że przedsiębiorcy od lat dopominają się o przepisy, które by to uregulowały.

– To takie nowocześniejsze określenie zasad, które panują już po części dzisiaj w grupie spółek skupionych wokół PKP SA – mówi Furgalski. – Spółce tej jako nadrzędnej przypadną strategiczne decyzje. I to słuszne rozwiązanie, bo skoro jest decyzja polityczna, że PKP SA ma pełnić rolę prawdziwej spółki matki, to pozostałe podmioty nie mogą działać wedle własnego widzimisię i muszą wspólnie zmierzać do wspólnego celu. Pozwoli to zwiększyć efektywność ekonomiczną i sprawność zarządzania – podkreśla ekspert.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama