Reklama

Chińskie cła zaszkodzą Boeingowi

Na chińskiej liście towarów z USA objętych 25-proc. cłem znalazły się mniejsze samoloty Boeinga, choć nie wiadomo, które i w jakim zakresie. Akcje koncernu straciły jednak 7,2 proc. 4 kwietnia przed sesją na Wall Street.

Aktualizacja: 05.04.2018 12:25 Publikacja: 05.04.2018 11:54

Chińskie cła zaszkodzą Boeingowi

Foto: www.boeing.com, Materiały promocyjne

Z dokumentów chińskiego resortu handlu i informacji Boeinga wynika, że cła mogą objąć starsze samoloty wąskokadłubowe. Nie wiadomo było od razu, w jakim zakresie mogą zaszkodzić unowocześnionej wersji rodziny B737 MAX, będącej kluczem przyszłych zysków koncernu, bo w informacji o cłach nie zawarto szczegółów, a producent nie ujawnia wszystkich danych tych samolotów.

Cła dotyczą samolotów o ciężarze własnym od 15 do 45 ton, ale zależnie od definicji tej danej powstaje znak zapytania co do losu nowego szlagierowego B737 MAX 8, bo wydaje się, że większe MAX 9 i MAX 10 nie unikną nowego cła. A stawka jest wysoka. W 2016 r. Stany wyeksportowały do Chin samoloty za 15 mld dolarów, na równi z płodami rolnymi w rodzaju soi też objętej cłami, jako największa kategoria towarów — wynika z danych o handlu USA.

W przemyśle lotniczym używa się kilku definicji ciężaru własnego (tary), ale dokument chińskiego resortu nie zawierał żadnych przypisów ani wyjaśnień. Eksperci tej branży uważają, że najprawdopodobniej chodzi o „ciężar własny producenta”, czyli wagę zasadniczej konstrukcji samolotu. Producenci nie chcą jednak ujawniać tej liczby z powodu wrażliwości handlowej, częściej podają szacunkową wielkość „operacyjnego ciężaru własnego”, wraz z wagą załogi, wyposażenia i części płynów, ale bez paliwa. Jednak i w tym wypadku liczba ta może się wahać zależnie od specyficznych wymogów linii li lotniczej, więc uważa się ją wyłącznie jako daną orientacyjną.

Zależnie od zastosowania jednej z tych definicji podany zakres wagi swobodnie obejmuje obecną generację wąskokadłubowych B737, które są w trakcie zastępowania nowszymi MAX. Dokumenty Boeinga dostępne online podają „‚operacyjny ciężar własny” B737-700, -800 I -900 wynoszący od 37,6 do 452,9 ton, a więc mieszczący się w strefie objętej nowym cłem. „Ciężar własny producenta” jest zwykle mniejszy o 1-1,5 tony — podał ekspert od oceny danych technicznych samolotów.

Z kolei nowszy B737 MAX 8 jest cięższy od poprzednika, jego operacyjny ciężar własny wynosi 45 070 kg — wynika z dokumentu Boeinga o danych technicznych tej maszyny opublikowanego w sierpniu 2017. Zależnie od sposobu stosowania nowych przepisów, ten ciężar znajduje się na skraju strefy nowych ceł i może ich uniknąć. Ale większym B737 MAX 9 i 10 to się nie uda. Rzecznik Boeinga w Pekinie odmówił komentarza o wpływie chińskich ceł.

Reklama
Reklama

Chińskie linie lotnicze szaleją z zakupami samolotów Boeinga i Airbusa, bo rosną przewozy. Boeing i chiński partner COMAC przygotowują się do uruchomienia w tym roku ośrodka prac wykończeniowych (malowanie kadłubów, instalowanie wyposażenia kabiny) w nadmorskim Zhoushan. Większość ogłoszonych zamówień B737 czekających na dostawę stanowią samoloty w wersji MAX. Z kolei China Southern Airlines, Ruili Airlines i Okay Airways zamówiły po dwa starsze B737-800, a Xiamen Airliens cztery.

Nie wiadomo na razie, czy spór handlowy Chin ze Stanami może zaszkodzić dalszym zakupom samolotów. Prezes China Eastern, Ma Xulun zapytany, czy może zrezygnować z planów kupowania boeingów odparł: — Za wcześnie jeszcze na mówienie o tym, będziemy przyglądać się rozwojowi sytuacji w wojnie handlowej Chiny-USA.

Poza niektórymi samolotami Boeinga chińskie cła mogą objąć też ze względu na ciężar duże samoloty dyspozycyjne Gulfstream G650 produkowane przez General Dynamics.

Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama