Bombardier zyska na chińskich cłach

Chiński zamiar nałożenia cel na pewne amerykańskie samoloty zaszkodzi popytowi na maszyny Boeinga i Gulfstreama dając korzyści na największym rynku w Azji Bombardierowi i innym producentom

Publikacja: 09.04.2018 10:12

Bombardier zyska na chińskich cłach

Foto: Bloomberg

Ogłoszony przez resort handlu Chin zamiar wprowadzenia cła 25 proc. na samoloty z USA o ciężarze własnym 15-45 ton będzie dotyczyć samolotów dyspozycyjnych G550 i G650 Gulfstreama i większego Boeing Business Jet 1 (BBJ 1), który konkuruje z modelami Airbusa. Samoloty Gulfstreama sprzedają się doskonale w Chinach, gdzie konkurują zaciekle z samolotami Bombardiera serii Global i w znaczne mniejszym stopniu z mniejszymi Falconami Dassauklt Aviation.

Stany są największym rynkiem samolotów dyspozycyjnych, ale Chiny z przyległościami będą najszybciej rosnącym rynkiem w ciągu 20 lat, flota zwiększy się ponad dwukrotnie — zakłada w prognozie Bombardier.

Prezes firmy brokerskiej i czarterowania samolotów z Hongkongu JetSolution Aviation, Jackie Wu stwierdziła, że Gulfstream był tradycyjnie liderem na chińskim rynku, bo wszedł tam wcześniej, ale Bombardier zwiększył w ostatnich 3 latach działania marketingowe. — To dokładnie tak samo jak z Apple i Samsungiem: rozwijają produkty niszowy nowymi generacjami modeli i konkurują ze sobą. Wyższe stawki będą zdecydowanie sprzyjać produktom Bombardiera a nie Gulfstreama — powiedziała.

Przedstawiciele obu firm w Azji uznali, że za wcześnie jeszcze komentować chińskie cła, a Boeinga dodał, że żaden z rządów nie wprowadził jeszcze drastycznych posunięć i trwa dialog obu krajów.

Przewaga Bombardiera w kosztach

W końcu 2016 r. Chiny miały flotę 318 odrzutowców dyspozycyjnych: 102 Gulfstreama, 80 Bombardiera, 37 Dassault, 15 Airbsua i 10 Boeinga — wynika z danych firmy doradczej Asia Sky Group. W latach 2013-16 sprzedaż nie rosła z powodu walki rządu z korupcją, więc bogaci Chińczycy kupowali używane samoloty albo wynajmowali je. Firmy brokerskie zauważyły już oznaki poprawy.

Maszyny G650 biły dotychczas zdecydowanie zasięgiem wszystkich rywali w najwyższym segmencie tego rynku, ale w tym roku wchodzi do eksploatacji Global 7000 dalekiego zasięgu Bombardiera. Analityk Richard Aboulafia ocenia, że kanadyjski producent skorzysta na długotrwałej walce handlowej. — Dodanie 25 proc. kosztów do ceny G650ER jest bardzo dobrą wiadomością dla Global 7000, którego seryjna produkcja właśnie rusza — powiedział. Cena katalogowa pierwszego wynosi ok. 67 mln dolarów, drugiego ok. 73 mln.

Bombardier prowadził intensywny marketing Globala 7000 w Chinach, Singapurze i Australii z powodu bardzo dużego zasięgu tego samolotu, którym można latać z Pekinu do Nowego Jorku. — Chiny są w dalszym ciągu ważnym rynkiem międzynarodowym dla samolotów dyspozycyjnych w związku z oczekiwaniami, że przestrzeń powietrzna pozostanie otwarta, co powinno wywołać popyt — stwierdził analityk AltaCorp Capital z Toronto, Chris Murray. Jednak ostrożnie ocenia natychmiastowe korzyści dla kanadyjskiego samolotu z chińskich ceł na amerykańskie ze względu na duża liczbę zamówionych maszyn. — Trzeba bardzo długo czekać na dostawę przez Bombardiera. Jeśli zamówi się dziś, to nastąpi ona koło 2022 r. — powiedział.

Ogłoszony przez resort handlu Chin zamiar wprowadzenia cła 25 proc. na samoloty z USA o ciężarze własnym 15-45 ton będzie dotyczyć samolotów dyspozycyjnych G550 i G650 Gulfstreama i większego Boeing Business Jet 1 (BBJ 1), który konkuruje z modelami Airbusa. Samoloty Gulfstreama sprzedają się doskonale w Chinach, gdzie konkurują zaciekle z samolotami Bombardiera serii Global i w znaczne mniejszym stopniu z mniejszymi Falconami Dassauklt Aviation.

Stany są największym rynkiem samolotów dyspozycyjnych, ale Chiny z przyległościami będą najszybciej rosnącym rynkiem w ciągu 20 lat, flota zwiększy się ponad dwukrotnie — zakłada w prognozie Bombardier.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił