Prognozy na 2021 przewidywały, że ten wynik będzie o 2 pkt procentowe niższy.

Oznacza to również, że ruch odbudowuje się szybciej, niż w Budapeszcie, a także w innych lotniskach przesiadkowych z którymi Warszawa konkuruje, czyli Wiedniu, Berlinie, Kopenhadze i Helsinkach oraz w Pradze. — Stabilny i zadowalający wynik pokazuje tendencję do stopniowej odbudowy ruchu na polskich lotniskach. Wynik ostatniego miesiąca na Lotnisku Chopina był o ponad 230 proc. lepszy od zanotowanego w 2020 roku – mówi Anna Dermont, dyrektor Biura Marketingu i PR.

Czytaj więcej

Tysiące lotów na świecie odwołanych przez Omikrona. W Polsce ani jeden

Prawie 64 proc. pasażerów poleciało z Warszawy liniami tradycyjnymi. Podróże z liniami niskokosztowymi wybrało ponad 16 proc. pasażerów, czartery – około 20 proc. Najpopularniejszym przewoźnikiem regularnym pozostaje PLL LOT, z prawie 60 proc. udziałem 
w przewozach pasażerskich. Na drugim miejscu jest WIZZ Air z niespełna 20-procentowym udziałem, na trzecim – Lufthansa.

A co szczególnie cieszy, to że wyraźnie zaczął odbudowywać się ruch tranzytowy. Pasażerowie LOT przesiadają się w Warszawie i lecą potem najczęściej do Paryża, Amsterdamu, Kopenhagi, Nowego Jorku, Frankfurtu, Londynu Heathrow, Zurichu, Budapesztu, Stambułu, Brukseli. — Jak widać wzrost zanotowały głównie porty Europy Zachodniej oraz USA po otwarciu się na turystów z EU w listopadzie — mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik LOT-u. Udział pasażerów tranzytowych w ogólnym ruchu sięgnął już wyniku sprzed pandemii i wynosi ok. jednej trzeciej odprawiających się na stołecznym lotnisku.

Według informacji stołecznego portu liczba obsługiwanych kierunków regularnych w 2021 roku wyniosła 140 i była wyższa niż 
w szczytowym 2019 roku (131) tras regularnych. Do rozkładu w 2021 roku wróciło 109 tras, które istniały w 2019 roku oraz pojawiło się 27 nowych – tras głównie wakacyjnych, w sezonie letnim. Zawieszone nadal są niektóre połączenia długodystansowe, jak na przykład Singapur, czy dwa lotniska w Pekinie: Beijing International i Beijing Daxing.

Czytaj więcej

Wyniki Lotniska Chopina. Wraca tranzyt, rośnie cargo

W pierwszej piątce najczęściej wybieranych kierunków na trasach regularnych znalazły się: Paryż, Londyn, Frankfurt, Kijów i Amsterdam. W czarterach Antalya, Hurghada, Marsa Alam, Rodos czy Heraklion. Do Antalii w sezonie letnim operowało aż 8 przewoźników, w tym trzech z nich (Corendon, SunExpress oraz Turkish Airlines) wykonywało loty w ruchu regularnym, co było nowością na rynku.

Najlepiej było jednak w przewozach cargo. Wynika to między innymi ze zwiększonej liczby przewożonych materiałów medycznych i szczepionek oraz wzrostu sprzedaży w handlu elektronicznym. Ze względu na mniejszy udział w lotach samolotów pasażerskich szerokokadłubowych zmieniła się struktura przewozów – wzrósł udział all cargo, a spadł w przypadku ładunków przewożonych pod pokładem. W 2021 rok na Lotnisku Chopina odprawiono 97 453 ton cargo, czyli niemal tyle samo, co w 2019, kiedy wynik ten wyniósł 97 784 ton. Najpopularniejszymi kierunkami cargo w 2021 roku były Lipsk, Kolonia i Dubaj, a najbardziej znaczącym przewoźnikiem jest PLL LOT, na drugim miejscu – DHL, a na trzecim – UPS Airlines.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ

Prognozy wskazują, że 2022 rok powinien być zdecydowanie lepszy od minionego. A linie lotnicze zapowiadają powrót do kolejnych kierunków zawieszonych przed pandemią oraz tych których nie obsługują tej zimy. — Spodziewamy się dalszego powrotu tras zamkniętych od 2020 roku, także przewoźników takich jak Ukraine International, Brussels Airlines, czy Air Baltic, kolejnych nowych tras oraz nowych przewoźników, jak zapowiadany już wcześniej Air Seychelles – mówi Anna Dermont, dyrektor Biura Marketingu i PR.

Czytaj więcej

Latanie coraz droższe. Podwyżki opłat na Lotnisku Chopina w Warszawie