W ubiegłym tygodniu Port Gdańsk podpisał z konsorcjum firm, którego liderem jest Strabag, wartą 183 mln zł umowę na rozbudowę Nabrzeża Oliwskiego. Prace mają się rozpocząć jeszcze w tym miesiącu. Przeszło kilometrowe nabrzeże stanie się bardziej funkcjonalne, co pozwoli obsługiwać więcej różnego rodzaju statków. Zwiększy się jego przepustowość i poprawi bezpieczeństwo w czasie manewrów i cumowania jednostek. – Port Gdańsk jest w trakcie największych zmian infrastrukturalnych w swojej historii. Zmieniamy się, by nie tylko sprostać potrzebom rozwijającego się rynku, ale także by stać się największym portem na Bałtyku – mówił podczas podpisywania kontraktu Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Czytaj także: Polski przemysł stoczniowy: Od rudowęglowców po jachty
Coraz głębiej i szerzej
Rozbudowuje się również Gdynia. 28 grudnia uzyskała od Centrum Unijnych Projektów Transportowych 273 mln zł dofinansowania na przebudowę obrotnicy dla statków, pogłębienie akwenów wewnętrznych i modernizację nabrzeży. Pozwoli to obsługiwać większe jednostki. Tydzień wcześniej zawarto ze Strabagiem kontrakt na przebudowę Nabrzeża Włoskiego. Koniec roku przyniósł także porozumienie Zarządu Morskiego Portu Gdynia z Ministerstwem Obrony Narodowej na poszerzenie wejścia do portu oraz zakończenie tzw. dialogu technicznego przygotowującego budowę nowego portu zewnętrznego.
Także Szczecin i Świnoujście będą w przyszłości przyjmować większe statki. W planach obu portów jest budowa nabrzeży głębokowodnych i rozbudowa infrastruktury technicznej. W Szczecinie pogłębiany będzie tor wodny do 12,5 m, w Świnoujściu – przystosowana infrastruktura terminala promowego do obsługi transportu intermodalnego i budowane w porcie zewnętrznym stanowisko dla statków zajmujących się transportem LNG. Rozbudowany ma być także świnoujski gazoport. W grudniu uruchomiono przetarg, do końca 2019 r. ma być podpisana umowa z wykonawcą. Powstanie trzeci zbiornik, rozbudowana będzie baza przeładunkowa, moc regazyfikacyjna terminala zostanie zwiększona o połowę. – Przewidujemy, że do końca 2021 r. terminal osiągnie przepustowość 7,5 mld m sześc. – poinformował Paweł Jakubowski, prezes Polskiego LNG.