Alitalia pogania włoską kolej

Trzej zarządcy komisaryczni Alitalii naciskają na państwową kolej Ferrovie dello Stato (FS), by jak najszybciej przedstawiła plan ratowania przewoźnika. Rząd ustalił ten termin na koniec marca

Publikacja: 28.03.2019 11:19

Alitalia pogania włoską kolej

Foto: Bloomberg

Narodowy włoski przewoźnik znajduje się pod zarządem komisarycznym od 2017 r., po odrzuceniu przez załogę nowego planu ratunkowego, który przewidywał dużą redukcję zatrudnienia. Zmusiło to rząd do szukania po raz trzeci w ciągu kilkunastu lat nowego chętnego do przejęcia linii.

Kolej FS wyraziła w październiku zainteresowanie, teraz zdwaja wysiłki, aby dotrzymać marcowego terminu, ale ma poważne problemy. Chce utworzyć konsorcjum firm w transporcie krajowym i międzynarodowym, ale easyJet zrezygnował z udziału, a drugi ewentualny parter Delta Air Lines siedzi cicho. FS ogłosiła więc, że będzie potrzebować dodatkowego czasu na przygotowanie planu — podał Reuter.

Jeden z komisarzy, Daniele Discepolo stwierdził podczas przesłuchania w parlamencie, że Alitalii grozi likwidacja, jeśli w najbliższych tygodniach nie pojawi się plan ratunkowy. — Wydłużenie terminu dla FS może być tylko bardzo krótkie, kilku tygodni a nie miesięcy — powiedział.

Discepolo wraz z kolegami Enrico Laghi i Stefano Paleari zmniejszali stale koszty funkcjonowania przewoźnika, przywracali zaufanie podróżnych do niego w nadziei, że znajdzie on w końcu chętnego, który pozwoli spłacić do końca czerwca rządowy kredyt pomostowy 900 mln euro.

- Albo Ferrovie wystąpi o przedłużenie terminu argumentując to dokumentami, albo będzie lepiej zrezygnować z tego kandydata, bo nadal korzystamy z pieniędzy publicznych dla utrzymania lotów — powiedział Discepolo. Podkreślił, że prawo zmusi komisarzy do uruchomienia postępowania likwidacyjnego, jeśli minie termin ogłoszenia planu ratunkowego.

FS jest gotowa przejąć 30 proc w Alitalii, rozmawia w dalszym ciągu z Deltą, która zadeklarowała kupno 15 proc., więc nie wiadomo, komu przypadłaby reszta. Kolej ma kontakty z „małą grupą potencjalnych partnerów", ale nie ujawniła konkretów.

Komisarze zapewnili, że Alitalia osiągnęła znaczne postępy pod ich rządami, dziś jest atrakcyjnym celem dla ewentualnych kupców. Z dokumentów przygotowanych na przesłuchanie ich w parlamencie wynika, że obroty linii wzrosły w 2018 r. o 3,5 proc. do 3,07 mld euro, a strata brutto zmalała do 120 mln z 283 mln rok wcześniej.

Narodowy włoski przewoźnik znajduje się pod zarządem komisarycznym od 2017 r., po odrzuceniu przez załogę nowego planu ratunkowego, który przewidywał dużą redukcję zatrudnienia. Zmusiło to rząd do szukania po raz trzeci w ciągu kilkunastu lat nowego chętnego do przejęcia linii.

Kolej FS wyraziła w październiku zainteresowanie, teraz zdwaja wysiłki, aby dotrzymać marcowego terminu, ale ma poważne problemy. Chce utworzyć konsorcjum firm w transporcie krajowym i międzynarodowym, ale easyJet zrezygnował z udziału, a drugi ewentualny parter Delta Air Lines siedzi cicho. FS ogłosiła więc, że będzie potrzebować dodatkowego czasu na przygotowanie planu — podał Reuter.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato