Firma z Montrealu mająca od 2015 r. problemy finansowe sprzedała część swych aktywów (m.in. program CSeries), a ostatnio połączyła zakłady lotnicze, aby skupić się na dochodowej produkcji samolotów dyspozycyjnych i wagonów pasażerskich.

Jej program samolotów regionalnych nie ma zamówień na okres po 2020 r., ale zyskowna działalność posprzedażna i doświadczenie w zakresie inżynierii przydadzą się Mitsubishi Heavy Industries, która chce opracować i doprowadzić do certyfikacji opóźniony samolot regionalny MRJ.

W ramach obecnej umowy, która powinna zostać sfinalizowana w I półroczu 2020, Japończycy przejmą też 200 mln dolarów długu Kanadyjczyków. Transakcja zwiększy japońskie ambicje w dziedzinie lotnictwa cywilnego zwłaszcza, że Bombardier wyjdzie z rynku samolotów poniżej 100 miejsc - stwierdził Reuter.

Bombardier i Mitsubishi podały wcześniej o prowadzeniu rozmów o programie regionalnych odrzutowców, potwierdzając informację portalu The Air Current.

Program MRJ jest spóźniony o kilka lat, został przemianowany na SpaceJet. Pierwszy klient, ANA Holdings miał odebrać początkowo pierwszą maszynę w 2013 r., teraz oczekuje tego w 2020 r. Bombardier zaprzestanie produkcji swych samolotów regionalnych w II półroczu 2020.