Frekwencja w pierwszych pociągach wyniosła około 40 proc.. Wśród pasażerów na trasie Warszawa-Kraków znaleźli się m.in. reprezentanci Polski w saneczkarstwie. Pendolino na trasie Kraków-Warszawa, na odcinku między Psarami a Włoszczową, osiągnęło prędkość 200 km/h. Pierwszy raz w Polsce pociąg w ruchu planowym pojechał z taką prędkością.
Szybsza jazda po polskich torach możliwa jest dopiero od niedawna. Dopiero w lipcu 2014 roku weszły w życie przepisy umożliwiające prowadzenie w Polsce ruchu kolejowego z prędkościami powyżej 160 kilometrów na godzinę. 19 listopada Urząd Transportu Kolejowego dokonał koniecznych zmian.
Możliwości techniczne pendolino są znacznie większe niż planowane 200 km na godzinę. W czasie testów na Centralnej Magistrali Kolejowej pociąg rozpędzał się do prawie 300 km/h. Homologacja wydana dla pendolino przewiduje jednak nieco wolniejsza jazdę – 250 km/h.
W trasę wyrusza dzisiaj w sumie 9 składów Express InterCity Premium. Pendolino połączą największe polskie miasta, oferując krótsze czasy przejazdu oraz wyższy komfort podróży. Mają być konkurencją dla samochodów, autobusów i samolotów.
Ceny biletów na składy Express InterCity Premium zaczynają się od 49 zł, a następnie dostępne są wysokie zniżki sięgające 30 proc. Obowiązują także ulgi ustawowe, w rezultacie uczniowie i studenci mogą podróżować jeszcze taniej.