Ambitne plany firmy lotniczej GSS (Cywilne Samoloty Suchowo) producenta jedynego nowoczesnego cywilnego samolotu rosyjskiego ogłosił dziś wiceprezes Jewgienij Andracznikow. Firma produkująca odrzutowce średniego zasięgu Sukhoi Superjet-100 (SSJ-100) chce w ciągu dekady osiągnąć 20-25 proc. udziału w rynku globalnym.
Główni rywale Rosjan w segmencie samolotów średniego zasięgu zabierających do 100 pasażerów to brazylijski Embrearer, kanadyjski Bombardier; także nad podobnymi projektami pracują japoński Mitsubishi i chiński AVIC.
- Jesteśmy nastawieni na 800 samolotów w ciągu 15-16 lat, co da nam do 25 proc. rynku. Prognozy są tu korzystne, eksperci mówią, że popyt w segmencie samolotów 70-100 pasażerów będzie rósł - tłumaczył Andracznikow agencji TASS.
Rosjanie kierują swoją ofertę do trzech grup odbiorców - wielkie koncerny, przewoźnicy na rynkach regionalnych oraz operatorzy charterów.
- Nasze rynki to oczywiście Południowo-Wschodnia Azja, Chiny jako najbardziej pojemny rynek, Indie na drugim miejscu; dalej Indonezja. Chcemy też zaistnieć na Bliskim Wschodzie, Afryce i Ameryce Łacińskiej - mówił wiceprezes. Dodał, że z Chinami handel może być w rublach i juanach, co jest korzystne w sytuacji, gdy kurs rubla do dolara i euro jest bardzo niestabilny.