Reklama

Miliardowe inwestycje w polskich portach

Ubiegły rok był bardzo dobry dla polskich portów. Łączne przeładunki przekroczyły 75 mln ton.

Publikacja: 28.01.2015 08:46

Miliardowe inwestycje w polskich portach

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

W Gdańsku przeładunki przekroczyły 32,3 mln ton (o 7 proc. więcej niż w 2013 roku), zaś w Gdyni 19,4 mln ton, co oznacza niemal 10-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku.

Nawet w specjalizującym się w ładunkach masowych zespole portowym Szczecin-Świnoujście przeładunki wzrosły o 3 proc. do 23,4 mln ton.

W Gdańsku przeładunki kontenerów wyniosły 1,2 mln TEU i po raz pierwszy w historii portu DCT przekroczyły milion standardowych pojemników. W Gdyni przeładunki sięgnęły 0,85 mln TEU.

Zarząd Portu Gdynia podaje, że ubiegłoroczne przychody przekroczyły 235 mln zł i były o niemal 30 proc. większe od uzyskanych w 2013 roku. Wzrost wynika przede wszystkim z operacji finansowych, które w 2014 roku były o ponad 170 proc. większe niż rok wcześniej i stanowiły 33 proc. przychodów. Pod terminem „operacje finansowe" kryje się przede wszystkim sprzedaż Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia spółce OT Logistics za kwotę blisko 58 mln zł.

Usługi najmu to 32 proc. przychodów Zarządu Portu Gdynia, zaś opłaty portowe 20 proc. Na pozostałe usługi i sprzedaż materiałów przypadło 12 proc.

Reklama
Reklama

Zarząd Portu Gdynia zdołał o ponad 5 proc. zmniejszyć koszty działalności gospodarczej i w rezultacie zysk netto sięgnął rekordowej sumy 110 mln zł i był o niemal 134 proc. większy niż w 2013 roku. Rentowność kapitału własnego ZMPG sięgnęła 7,5 proc. i jest gorsza jedynie od wskaźnika uzyskanego w 2011 roku, gdy wyniósł 9,5 proc.

Zarząd Portu Gdynia inwestuje zyski w rozbudowę portowej infrastruktury. Tylko w latach 2003-2014 wydał 959 mln zł, w tym 212 mln zł pochodziło z funduszy europejskich. W 2014 roku inwestycje pochłonęły 192 mln zł. W tym roku zarząd planuje wydać prawie 212 mln zł, w 2016 roku ponad 236 mln zł i w 2017 roku 162 mln zł.

W planie rzeczowym za 310 mln zł zostanie pogłębiony kanał portowy, kosztem 300 mln zł powstaną zmodernizowane nabrzeża, a za 123 mln zł terminal promowy. Do 2017 roku za sumę 69 mln zł zostanie również przebudowany układ kolejowy w zachodniej części portu, co ułatwi kolejową obsługę terminali.

W porcie w Gdańsku ruszyła właśnie warta 1,2 mld zł inwestycja rozbudowy głębokowodnego terminala kontenerowego DCT. Budowa zakończy się w 2016 roku. Dwa lata później gotowy będzie właśnie wznoszony Terminal Naftowy PERN; koszt tej inwestycji przekracza 0,8 mld zł.

Robert Przybylski

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama