Dworce sezonowe będą niewielkimi obiektami modułowymi, z poczekalnią, niewielkim lokalem usługowym i zadaszona wiatą. Szacowany koszt pojedynczego dworca to ok. 1 mln zł. Wartość ta obejmuje prace projektowe, budowlane i nadzór budowlany. Pierwsze roboty rozpoczną się na przełomie 2016 i 2017 roku.
– W małych miejscowościach turystycznych, gdzie poza sezonem ruch pasażerski jest znikomy, utrzymywanie dużych obiektów jest kosztowne. Dworce sezonowe zapewnią podróżnym niezbędną infrastrukturę oraz są znacznie tańsze w budowie i utrzymaniu – wyjaśnia członek zarządu PKP, Jarosław Bator.
Budowa dworców sezonowych ma być częścią projektu budowy dworców systemowych. Zakłada on wyburzenie dotychczasowych dworców wymagających kosztownego remontu i postawienie w ich miejscu nowych, mniejszych obiektów. Mają to być kompaktowe, parterowe budynki, zbudowane z prefabrykowanych elementów i według standardowego wzoru, dopasowanego wzornictwem detali do konkretnej lokalizacji.
Pierwsze dworce systemowe pojawią się w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie oraz w Strzelcach Krajeńskich. To na razie początek: rozpoczęta na początku tego roku inwestycja ma charakter pilotażowy, a PKP już ma w planie kolejnych kilkanaście tego typu przedsięwzięć. Będą realizowane w ciągu dwóch lat.
Koszty prac budowlanych na czterech wybranych dworcach to 16 milionów złotych. Da porównania, szacowany koszt standardowej przebudowy istniejących obiektów sięga 18,2 mln złotych. Wszystkie cztery inwestycje mają być zakończone jeszcze w tym roku: dworce w Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich w trzecim kwartale, dworzec w Ciechanowie – w czwartym kwartale.