Reklama

PKP postawi nad morzem dworce sezonowe

Kolej szykuje nowy projekt mający zachęcić pasażerów do korzystania z pociągów. W miejscowościach turystycznych mają się pojawić dworce sezonowe, uruchamiane w okresie wzmożonego ruchu turystycznego. Pierwsze zostaną uruchomione nad morzem: w Juracie, Jastarni i Kuźnicy. Będzie można z nich korzystać za dwa lata.

Publikacja: 27.06.2015 17:08

PKP postawi nad morzem dworce sezonowe

Foto: materiały prasowe

Dworce sezonowe będą niewielkimi obiektami modułowymi, z poczekalnią, niewielkim lokalem usługowym i zadaszona wiatą. Szacowany koszt pojedynczego dworca to ok. 1 mln zł. Wartość ta obejmuje prace projektowe, budowlane i nadzór budowlany. Pierwsze roboty rozpoczną się na przełomie 2016 i 2017 roku.

– W małych miejscowościach turystycznych, gdzie poza sezonem ruch pasażerski jest znikomy, utrzymywanie dużych obiektów jest kosztowne. Dworce sezonowe zapewnią podróżnym niezbędną infrastrukturę oraz są znacznie tańsze w budowie i utrzymaniu – wyjaśnia członek zarządu PKP, Jarosław Bator.

Budowa dworców sezonowych ma być częścią projektu budowy dworców systemowych. Zakłada on wyburzenie dotychczasowych dworców wymagających kosztownego remontu i postawienie w ich miejscu nowych, mniejszych obiektów. Mają to być kompaktowe, parterowe budynki, zbudowane z prefabrykowanych elementów i według standardowego wzoru, dopasowanego wzornictwem detali do konkretnej lokalizacji.

Pierwsze dworce systemowe pojawią się w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie oraz w Strzelcach Krajeńskich. To na razie początek: rozpoczęta na początku tego roku inwestycja ma charakter pilotażowy, a  PKP już ma w planie kolejnych kilkanaście tego typu przedsięwzięć. Będą realizowane w ciągu dwóch lat.

Koszty prac budowlanych na czterech wybranych dworcach to 16 milionów złotych. Da porównania, szacowany koszt standardowej przebudowy istniejących obiektów sięga 18,2 mln złotych. Wszystkie cztery inwestycje mają być zakończone jeszcze w tym roku: dworce w Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich w trzecim kwartale, dworzec w Ciechanowie – w czwartym kwartale.

Reklama
Reklama

Atutem nowych obiektów mają być niskie koszty utrzymania. Będą rezultatem m.in. zasilania oświetlenia przez instalacje fotowoltaiczne lub solarno-fotowoltaiczne, które będą jednocześnie podgrzewać wodę, a także odzyskiwania wody deszczowej czy wentylacji odzyskującej ciepło. Projekty będą w znacznym stopniu ujednolicone, natomiast sama budowa – dzięki prostej konstrukcji - dużo szybsza. Czas realizacji inwestycji związany z budową takich dworców jest o kilkanaście tygodni krótszy niż w przypadku standardowej modernizacji.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama