"Zdecydowaliśmy o wprowadzeniu zupełnie nowej kategoryzacji dworców, bo ma ona nam pomóc ustalić standard obsługi pasażerów. Chcemy te standardy ujednolicić, tak, aby pasażerowie wiedzieli, czego spodziewać się na naszych obiektach – powiedziała we wtorek na konferencji prasowej członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz.
Nowy podział dworców uwzględnia nie tylko liczbę pasażerów, którzy korzystają z danego dworca, ale także m.in. charakter połączeń kolejowych obsługiwanych przez dany dworzec(np. międzynarodowy, aglomeracyjny czy lokalny) a także znaczenie danego dworca dla miasta czy regionu.
Największe i najważniejsze obiekty w Polsce, m.in. takie jak Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia i Wschodnia, Katowice, Gdańsk, Szczecin Główny, Poznań Główny, Wrocław Główny a także Lublin, Opole Główne czy Kraków zaliczone będą do kategorii Premium. "Te dworce charakteryzują się tym, że obsługują ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny, są też ważnymi węzłami komunikacyjnymi w skali miasta i regionu, znajdują się w nich punkty oferujące usługi komercyjne, czyli np. sklepy i restauracje czy wypożyczalnie samochodów" – poinformował Ciżkowicz. Do tej kategorii należy łącznie 16 dworców.
Kolejna kategoria to dworce wojewódzkie. Są to obiekty obsługujące ruch międzywojewódzki, regionalny, czasami także międzynarodowy. "Także one są ważnymi w skali miasta punktami integracji komunikacji, ponadto oferują, bądź będą oferować podróżnym, usługi takie jak kiosk z prasą, mała gastronomia i bankomat. Na tej liście znajduje się 15 dworców, m.in. Olsztyn, Słupsk" – dodał.
Następne kategorie to dworce aglomeracyjne obsługujące codzienny ruch lokalny, czasami także dalekobieżny, stanowiące ważne węzły komunikacyjne na poziomie aglomeracji. Sporadycznie znajdą się tam sklepy lub punkty usługowe. Do tej kategorii zaliczają się m.in. takie obiekty jak Warszawa Śródmieście, Olsztyn Zachodni, Mińsk Mazowiecki, Pruszków, Rybnik. Łącznie jest ich 105.