Modernizację 32-kilometrowego odcinka dokończy Trakcja PRKiI. Wartość nowej umowy to ponad 213 mln zł.
Kontrakt z Trakcją zakłada kontynuację prac po hiszpańskim wykonawcy FCC Construccion. Przetargi na ich dokończenie PLK ogłosiły wiosną. Inwestycja została podzielona na trzy odcinki, aby do końca 2015 oku. zrealizować maksymalny zakres prac. Nowy wykonawca dokończy wymianę torów, sieci trakcyjnej oraz remont peronów, stacji i przystanków na szlaku Luboń – Mosina. Zmodernizowane zostaną też wszystkie przejazdy kolejowo–drogowe na tej trasie. Czas realizacji robót to około 11 miesięcy. Po zakończeniu inwestycji, czas przejazdu między Wrocławiem a Poznaniem wyniesie ok. 1 godziny i 40 minut. Pociągi na tym odcinku mają jechać z prędkością 160 kilometrów na godzinę.
Pierwsza umowa, którą zawarto z FCC Construccion ponad dwa lata temu, zakładała zakończenie inwestycji do połowy 2015 roku. Jeszcze przed tym terminem okazało się, że stan zaawansowania prac nie przekraczał nawet jednej trzeciej pierwotnego harmonogramu. PLK twierdzi, że Hiszpanie byli ponaglani kilkadziesiąt razy zanim rozwiązano z nimi kontrakt. Tymczasem inwestycja jest priorytetowa, bo trasa E59 to zarazem międzynarodowy ciąg transportowy z Malmo – Ystad do Wiednia, Budapesztu i Pragi. Jest najkrótszym i najdogodniejszym połączeniem kolejowym Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami.
Kontynuacja robót modernizacyjnych na linii kolejowej E59 została jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.