W Warszawie powstanie Centralne Laboratorium Jakości, w którym sprawdzane będą m.in. kruszywa, grunty i gdzie prowadzona będzie diagnostyka kolejowa. Jeszcze do końca obecnego roku zespół ds. jakości zatrudni 75 specjalistów, a w roku przyszłym kolejnych 130, mających pracować w pięciu wydziałach wyspecjalizowanych w różnego rodzaju badaniach. Zarządzające infrastrukturą Polskie Linie Kolejowe (PLK) będą także dysponować laboratoriami mobilnymi: to 12 specjalistycznych samochodów mających pobierać próbki w terenie. Pierwsze dwa takie pojazdy trafia do PLK w połowie grudnia, kolejnych dziesięć zostanie zakupionych w roku przyszłym.

– Dzięki mobilnym laboratoriom zespoły ds. jakości będą miały możliwość wykonywania badań kontrolnych bezpośrednio na miejscu o każdej porze dnia i nocy – mówi Tomasz Kruk, członek zarządu PKP PLK odpowiedzialny za jakość i ryzyko operacyjne. Każde z mobilnych laboratoriów będzie mogło przeprowadzić każdego dnia przeszło 40 badań.

Do tej pory kolej korzysta przy badaniach jakościowych z usług laboratoriów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Umowa PLK z GDDKiA została podpisana w październiku 2014 roku. Na jej podstawie do połowy tego roku wykonano kilkadziesiąt  badań. Sprawdzana była jakość betonu zastosowanego przez spółki budujące linie kolejowe, a także kruszyw czy mieszanek mineralno–asfaltowych. Jednak PLK mogła w ten sposób wykonywać tylko najpilniejsze testy. - To zdecydowanie za mało wobec ofensywy inwestycyjnej realizowanej od września tego roku – twierdzi Andrzej Wojciechowski, prezes PLK.

Do 2023 roku wartość nakładów inwestycyjnych na kolei sięgnie 67 mld złotych. Roboty będą prowadzone na większości tras bez wstrzymywania ruchu kolejowego i z pełną obsługą pasażerów. - Dlatego znaczenie pionu jakości znacząco wzrasta – dodaje Wojciechowski.

Według PLK, zła jakość wykonania lub użycie złych materiałów wpływają pogarszają właściwości infrastruktury, obniżają jej trwałość i wpływają na osłabienie poziomu bezpieczeństwa. Dlatego niektóre inwestycje kontrolowane są nawet czterdziestokrotnie.