Jednym z głównych przedsięwzięć będzie przebudowa nasypu biegnącego przez centrum miasta i dobudowanie na nim dwóch par torów, powstaną też nowe mosty na Wiśle i stacje.
Jak poinformował w środę Marcin Mochocki, członek Zarządu PLK ds. realizacji inwestycji, zaplanowane prace są związane z dalszą rozbudową Krakowskiego Węzła Kolejowego. Ogłoszony przetarg obejmuje modernizację odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Inwestycja poprawi transport kolejowy w Małopolsce, a podróżni zyskają wygodną obsługę na stacjach i przystankach.
„Ogłoszony przez Polskie Linie Kolejowe przetarg pozwoli na znaczącą poprawę ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w Krakowie oraz skrócenie czasu przejazdów, a także poprawę obsługi podróżnych. To również jeden z kluczowych projektów nowej perspektywy realizowany z unijnego instrumentu finansowego CEF +Łącząc Europę+" - zaznaczył Mochocki.
PLK zmodernizuje ok. 20-kilometrowy odcinek linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Prace wykonywane będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę toru na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.
Przebudowane będą cztery stacje kolejowe Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą w elementy małej architektury, system informacji pasażerskiej i dostosowane dla osób niepełnosprawnych. Rozbudowane będą przystanki Kraków Łobzów i Kraków Zabłocie, na których dobudowane zostaną dodatkowe krawędzie peronowe.