Intercity rozpoczyna przetargi na modernizację wagonów i lokomotyw

Jeszcze w tym roku na tory mają wyjechać zmodernizowane wagony i lokomotywy należące do PKP Intercity

Aktualizacja: 10.01.2016 08:31 Publikacja: 10.01.2016 08:24

Intercity rozpoczyna przetargi na modernizację wagonów i lokomotyw

Foto: ROMAN BOSIACKI

Przewoźnik zaczął ogłaszać przetargi na modernizację taboru, w którą chce zainwestować blisko 1,8 miliarda złotych. Pierwsza część programu inwestycyjnego obejmuje zmodernizowanie 60 wagonów oraz 7 lokomotyw. Dodatkowo jeszcze w styczniu zostanie zakontraktowana naprawa ponad 400 wagonów. Część z nich ma być wyposażona w nowocześniejsze toalety z zamkniętym obiegiem, a łączny koszt napraw ma wynieść ok 92 milionów złotych.

- W ciągu najbliższych dwóch lat skupimy się na modernizacji i naprawie wagonów, które dziś posiadamy. W pierwszej fazie chcemy jak najszybciej poprawić ich niezawodność oraz podnieść standard wyposażenia – zapowiada Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity. W sumie spółka planuje modernizację 400 wagonów i 60 lokomotyw.

Realizacja tych planów wymusza na przewoźniku doinwestowanie dla zwiększenia zdolności produkcyjnych spółki zależnej ZUT Remtrak, która zajmuje się naprawami taboru dla przewozów pasażerskich. – W przyszłości naprawy taboru prowadzone będą wyłącznie we własnym zakresie – dodaje Leonkiewicz.

Zmodernizowane wagony będą mogły jeździć z prędkościami 160 lub nawet 200 kilometrów na godzinę. To znacznie więcej niż obecnie dopuszczalne prędkości. Wagony będą wyposażone m. in. w nowe fotele, klimatyzację, gniazdka elektryczne oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej. Natomiast modernizacja lokomotyw ma zwiększyć ich wydajność oraz poprawić komfort pracy maszynistów. Będą w kabinie mieli do dyspozycji m.in. wygodniejsze fotele, klimatyzację, elektrycznie ogrzewane szyby oraz rolety przeciwsłoneczne.

Do tej pory Intercity zrealizowało 10 dużych projektów związanych z wymiana lub modernizacja taboru. Wszystkie razem warte są 5,5 miliarda złotych. Tylko w ostatnim tygodniu grudnia spółka wydała przeszło miliard złotych. Wszystkie przedsięwzięcia współfinansowane były z funduszy unijnych. W rezultacie większość pociągów jest już nowa lub po modernizacji.

W 2016 Intercity planuje przewieźć ok. 37 mln pasażerów, co byłoby najlepszym wynikiem w jej historii.

Przewoźnik zaczął ogłaszać przetargi na modernizację taboru, w którą chce zainwestować blisko 1,8 miliarda złotych. Pierwsza część programu inwestycyjnego obejmuje zmodernizowanie 60 wagonów oraz 7 lokomotyw. Dodatkowo jeszcze w styczniu zostanie zakontraktowana naprawa ponad 400 wagonów. Część z nich ma być wyposażona w nowocześniejsze toalety z zamkniętym obiegiem, a łączny koszt napraw ma wynieść ok 92 milionów złotych.

- W ciągu najbliższych dwóch lat skupimy się na modernizacji i naprawie wagonów, które dziś posiadamy. W pierwszej fazie chcemy jak najszybciej poprawić ich niezawodność oraz podnieść standard wyposażenia – zapowiada Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity. W sumie spółka planuje modernizację 400 wagonów i 60 lokomotyw.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił