A350 na 400 miejsc?

Airbus chce przekonać linie lotnicze do koncepcji nowego samolotu dalekiego zasięgu o wstępnej nazwie A350-8000, aby podjąć rywalizację z Boeingiem

Publikacja: 06.03.2016 10:27

A350 na 400 miejsc?

Foto: Bloomberg

Airbus najpierw wspomniał o możliwości uruchomienia prac nad nowym modelem z rodziny A350, teraz przystąpił do wstępnego marketingu w reakcji na niedawne powiększenie rodziny B777. Koncern z USA zyskał akceptację przewoźników znad Zatoki dla swego największego samolotu 2-silnikowego, B777-9 na 406 miejsc, Airbus mógłby skierować swą koncepcję ku liniom, które niekoniecznie muszą potrzebować wyśrubowanych osiągów wymaganych w skrajnych warunkach pogodowych w regionie Zatoki.

- Ten samolot miałby podobną pojemność i zasięg co B777-9, ale znacznie niższe koszty pod kątem pasażero-kilometra. Pokazujemy go teraz liniom lotniczym — ujawnił szef działu sprzedaży, John Leahy.

Ten projekt jest najnowszym wydarzeniem w batalii Airbusa z Boeingiem w ostatniej dekadzie o rynek dużych maszyn 2-silnikowych, szacowany na 1,9 bln dolarów w ciągu 20 lat. Zmieniły się priorytety: spadek cen ropy zmniejszył presję na Airbusa, by ulepszył swój 4-silnikowy A380, którego produkcja maleje, bo nie ma dość chętnych.

Singapore Airlines i British Airways są tymi przewoźnikami, których opinia może być decydująca o podjęciu prac nad nowym samolotem Sirbusa. SIA odebrała w tym roku pierwszy A350-900, najmniejszy z rodziny, po długim zastanawianiu się nad B777-9.

Prace nad rodziną szerokokadłubowych A350 XWB zaczęto w 2006 r. po fiasku prób podjęcia rywalizacji z B787 Dreamliner i B777. Boeing odpowiedział na to wprowadzeniem większego B777-9, którego sprzedaż jest większa o ok. 40 proc. od największego A350-1000. Amerykanie sprzedali 306 tych i podobnych samolotów, Airbus — 181.

Silniki Rolls-Royce

Nowy A350 otrzymałby silniki pochodne Trent XWB przeznaczone dla A350-1000, o zwiększonej sile ciągu do ponad 100 tys. funtów z dotychczasowych 97 tys. Airbus uważa, że nowy model spełniłby większość potrzeb przewoźników i okaże się lepszy od cięższego B777X. Boeing odrzucił takie rozumowanie. — Nie jesteśmy zaskoczeni, że Airbus stara się wypełnić lukę w swej gamie produktów po utracie udziału w rynku na rzecz B777X. To my mamy nadal lepszy samolot — stwierdził szef marketingu, Randy Tinseth.

Zdaniem analityków, istotą tego projektu będzie, jak łatwo Rolls-Royce będzie mógł rozszerzyć gamę swych produktów nawet bez zwiększania ich osiągów do granic wymaganych przez linie z Bliskiego Wschodu. Ocenia się, że unowocześnienie silnika wymagające większej turbiny i nowych surowców może kosztować 500 mln dolarów.

Dla zapewnienia większej pojemności i zasięgu inżynierowie będą pracować nad zmianą koncepcji, aby zwiększyć maksymalną wagę przy starcie do ponad 319 ton z 308 ton A350-1000, ale kosztem zasięgu A50-1000, wynoszącego 8 tys. mil. Airbus nie podjął jeszcze decyzji o dłuższej wersji A350, pewnie więcej ujawni na salonie w Farnborough w lipcu.

Nowy model był znany w sektorze pod nazwą A350-1100, zgodnie z dotychczasową praktyką A350-800 (276 miejsc), A350-900 (315 miejsc) i A350-1000 (366 miejsc). Teraz niektórzy mówią, że producent używa symbolu A350-8000, choć nie jest to nazwa ostateczna. Wcześniej mówiono o A350-1000 XL. John Leahy potwierdził, że Airbus nie chce nazwy A350-1100, bo zbytnio kojarzy się z -1000. Osiem jest cyfrą często używaną przez producentów samolotów, jest symbolem sukcesu na ich głównym rynku, w Azji.

Airbus najpierw wspomniał o możliwości uruchomienia prac nad nowym modelem z rodziny A350, teraz przystąpił do wstępnego marketingu w reakcji na niedawne powiększenie rodziny B777. Koncern z USA zyskał akceptację przewoźników znad Zatoki dla swego największego samolotu 2-silnikowego, B777-9 na 406 miejsc, Airbus mógłby skierować swą koncepcję ku liniom, które niekoniecznie muszą potrzebować wyśrubowanych osiągów wymaganych w skrajnych warunkach pogodowych w regionie Zatoki.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił