Kolej stawia w tym roku na poprawę połączeń w ruchu regionalnym, w aglomeracjach, a także na poprawę funkcjonowania transportu towarów. Od stycznia podpisano umowy dotyczące modernizacji linii obwodowej Warszawa Zachodnia–Warszawa Gdańska, linii objazdowych Ostrołęka–Łapy, Siedlce–Czeremcha i Czeremcha Białystok oraz linii w Rybnickim Okręgu Węglowym Chybie–Żory–Rybnik–Nędza. Kolejne projekty modernizacyjne planowane są m.in. dla linii Kraków Główny–Rudzice, Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki, Lublin–Stalowa Wola czy należącego do Rail Baltica odcinka Sadowne–Czyżew.
W 2016 roku PLK zmodernizowały 510 km torów, a wartość wszystkich inwestycji obejmujących m.in. rozjazdy, wiadukty czy przejazdy kolejowo-drogowe wyniosła 4,1 mld zł. – W 2018 roku będziemy mieli duży skok inwestycyjny, planujemy w nim wydać przeszło 10 mld zł – zapowiada prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. —adw