Szybsza podróż między Poznaniem a Szczecinem

Blisko 2,2 miliarda złotych wyda zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe na skrócenie czasu przejazdu pociągów pomiędzy Poznaniem a Szczecinem. Ocenia się, że podróż skróci się o blisko 20 minut.

Aktualizacja: 10.09.2017 14:52 Publikacja: 10.09.2017 14:08

Szybsza podróż między Poznaniem a Szczecinem

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Poprawi się także bezpieczeństwo, a także komfort obsługi podróżnych na stacjach i przystankach.

W połowie roku ruszyła wymiana torów na odcinku Słonice - Szczecin Dąbie. Koszt tych prac wynosi ok. 140 mln zł. We wrześniu zaawansowanie robót osiągnęło półmetek. Wymieniane są podkłady i tłuczeń, dotychczas wbudowano już przeszło 75 km nowych szyn na ponad 37 kilometrach. Według PLK, ten etap prac ma się zakończyć w przyszłym roku. Efektem będzie przystosowanie linii do kursowania składów z prędkością do 160 kilometrów na godzinę.

Pod koniec 2018 roku, gdy pociągi będą jeździć już po zmodernizowanych torach, rozpocznie się kolejny etap inwestycji. Obejmie fragmenty trasy pomiędzy Poznaniem a Wronkami i Słonicami a Szczecinem. Na 8 stacjach i przystankach przebudowanych zostanie 37 peronów. Pojawią się nowe wiaty, zmodernizowane zostanie oświetlenie, będą udogodnienia dla niepełnosprawnych. W Stargardzie wybudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania Ruchem. W planach jest modernizacja 12 wiaduktów kolejowych.

- Efekty prac na trasie Poznań – Szczecin zapewnią atrakcyjny czas podróży w ruchu pasażerskim oraz konkurencyjną ofertę dla przewozu towarów m.in. do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Roboty zostały zorganizowane tak, by podczas inwestycji utrzymać ruch pociągów – mówi Arnold Bresch z zarządu PLK.

Inwestycja jest współfinansowana z unijnego instrumentu finansowego CEF – Łącząc Europę. To jedno z największych przedsięwzięć prowadzonych przez PLK do 2020 roku w ramach tego rodzaju dofinansowania. W całkowitym koszcie projektu: „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie" wynoszącym około 2,2 mld zł, środki unii europejskiej mają stanowić około 1,82 mld zł.

Kolej realizuje obecnie wart 66 miliardów złotych Krajowy Program Kolejowy (KPK). Efektem realizacji przeszło 220 inwestycji zapisanych w KPK ma być modernizacja 9 tys. km torów oraz połączenie 18 dużych ośrodków miejskich liniami o średniej prędkości 100 km/h. Wyjątkowo dynamiczny okazuje się dla kolei 2017 rok. Od początku roku PLK podpisały 270 umów, których wartość przekroczyła 13 mld zł. - To 13-krotnie więcej niż w tym samym okresie ub. roku podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PLK. Do końca tego roku PLK chcą uruchomić kolejne przetargi na inwestycje warte łącznie ok. 5,2 mld zł.

Obok modernizacji linii kolejowych, dalej realizowany będzie program inwestycji dworcowych. Do 2022 roku zmodernizowanych zostanie 168 dworców różnej klasy, w tym także dworce znajdujące się pod opieką konserwatora zabytków. Ok. 40-50 obiektów zostanie wybudowanych od zera w ramach projektu innowacyjnych dworców kolejowych.

Poprawi się także bezpieczeństwo, a także komfort obsługi podróżnych na stacjach i przystankach.

W połowie roku ruszyła wymiana torów na odcinku Słonice - Szczecin Dąbie. Koszt tych prac wynosi ok. 140 mln zł. We wrześniu zaawansowanie robót osiągnęło półmetek. Wymieniane są podkłady i tłuczeń, dotychczas wbudowano już przeszło 75 km nowych szyn na ponad 37 kilometrach. Według PLK, ten etap prac ma się zakończyć w przyszłym roku. Efektem będzie przystosowanie linii do kursowania składów z prędkością do 160 kilometrów na godzinę.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Transport
Polskie firmy apelują do Donalda Tuska: nie porzucajcie projektu CPK
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił