Znakomita Sprawa Dantona w Teatrze Polskiego Radia

Tego słuchowiska miłośnicy radiowego teatru nie mają prawa przegapić. W niedzielę o 21.05 Jedynka nada świetną „Śmierć Dantona”

Publikacja: 24.12.2010 00:04

Piotr Fronczewski – Danton

Piotr Fronczewski – Danton

Foto: Forum, Robert Gardziński Robert Gardziński

Reżyser Andrzej Piszczatowski znów udowodnił, że w dźwiękowych realizacjach wybitnej dramaturgii światowej nie ma sobie równych.

Jego „Śmierć Dantona” Georga Büchnera to jednak nie tylko adaptacja wierna autorowi, ale także mocny głos na tematy współczesne: walki politycznej i jej granic, ustrojów totalitarnych czy czystek etnicznych. Przede wszystkim zaś – próba odpowiedzi na pytanie, czy w świecie wielkiej polityki jest miejsce na wyrzuty sumienia, czy też niezmiennie obowiązuje zasada, iż cel uświęca środki.

– Ważne było dla mnie, że XIX-wieczny autor uwypukla to, co i dziś spędza nam sen z powiek – mówi „Rzeczpospolitej” Andrzej Piszczatowski. – Politycy wciąż traktują zwyczajnych ludzi wyłącznie jako narzędzia służące do osiągnięcia celu, ta droga jest usłana trupami. Ale Polakom sztuka Büchnera niesie też radosne refleksje. Udało się nam wyjść z komunizmu po rewolucji bezkrwawej. Trudno ten fakt przecenić.

Autor dramatu żył tylko 24 lata (1813 – 1837), ale pozostawił w historii literatury i teatru wyraźny ślad. Jego trzy dramaty: „Śmierć Dantona”, „Leonce i Lena” i niedokończony „Woyzeck” są do dziś wystawiane na najważniejszych scenach świata. W wieku 21 lat Büchner założył tajne Towarzystwo Praw Człowieka i napisał radykalny manifest polityczny „Goniec Heski”, którego głównym hasłem było: „Pokój chatom, wojna pałacom!”. Zainteresowanie Wielką Rewolucją Francuską spowodowało, że w swoim pierwszym utworze scenicznym „Śmierć Dantona” zastanawiał się nad powodami, dla których nie osiągnęła ona swoich celów.

Andrzej Piszczatowski zgromadził przed mikrofonami znakomitą obsadę. Piotr Fronczewski w roli Dantona to jedna z najwspanialszych kreacji radiowych ostatnich lat i trudno uciec od stwierdzenia, że dziś – obok Janusza Gajosa – największy z polskich aktorów.

– Było dla mnie oczywiste, że tytułowego bohatera musi zagrać Fronczewski – mówi reżyser słuchowiska. – Danton to połączenie polityka i człowieka, które kocha życie, a Piotr także jest postacią złożoną. Nie sposób tego artysty scharakteryzować w dwóch słowach. Jest świetny zarówno w tekstach lżejszych, jak i „Królu Edypie”.

Znakomity jest też Adam Ferency jako Robespierre. Obok niego usłyszymy m.in. Marię Robaszkiewicz, Krzysztofa Wakulińskiego, Krzysztofa Banaszyka i Marcina Trońskiego. Opracowanie muzyczne przygotował Marian Szałkowski, reżyserem dźwięku był Andrzej Brzoska.

Słuchowisko zostanie nadane w systemie Dolby Pro Logic II, który potęguje wrażenia odbiorców śledzących spektakl z wykorzystaniem kina domowego. Kiedy na szyję Dantona spada gilotyna, poderwiecie się państwo z foteli.

[i]Podyskutuj z autorem[mail=k.feusette@rp.pl]k.feusette@rp.pl[/mail][/i]

Reżyser Andrzej Piszczatowski znów udowodnił, że w dźwiękowych realizacjach wybitnej dramaturgii światowej nie ma sobie równych.

Jego „Śmierć Dantona” Georga Büchnera to jednak nie tylko adaptacja wierna autorowi, ale także mocny głos na tematy współczesne: walki politycznej i jej granic, ustrojów totalitarnych czy czystek etnicznych. Przede wszystkim zaś – próba odpowiedzi na pytanie, czy w świecie wielkiej polityki jest miejsce na wyrzuty sumienia, czy też niezmiennie obowiązuje zasada, iż cel uświęca środki.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Teatr
Wojna o teatr w Kielcach skończy się zarządem komisarycznym w Świętokrzyskiem?
Teatr
Ministra Wróblewska: Wojewoda świętokrzyski skontroluje konkurs w teatrze w Kielcach
Teatr
Drugi konkurs w kieleckim teatrze „ustawiony” pod osobę PiS z TVP Kielce?
Teatr
Czy „aniołek Kaczyńskiego” wywoła piekło w kieleckim Teatrze im. Żeromskiego?
Teatr
Czy władze Świętokrzyskiego ustawiały konkurs na dyrektora teatru w Kielcach?