Salamandra dramat Niklasa Rádströma

W Teatrze Powszechnym polska prapremiera dramatu mało znanego w Polsce szwedzkiego pisarza Niklasa Rádströma. Zgodnie z zapowiedziami zobaczymy studium psychologiczne, w którym zwyczajne spotkanie dwóch kobiet zamienia się we wnikliwą retrospekcję.

Publikacja: 15.10.2010 17:17

Przyjazna rozmowa zamienia się w pełną wyrzutów i wzajemnych pretensji konfrontację

Przyjazna rozmowa zamienia się w pełną wyrzutów i wzajemnych pretensji konfrontację

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Akcja rozpoczyna się w momencie, gdy Helen (Elżbieta Kępińska) przywozi do domu na przedmieściach dawno niewidzianą znajomą Alice (Joanna Żółkowska). Kobieta przyjechała specjalnie, by się spotkać ze swoim ukochanym Philipem, bratem Helen, który odnalazł się po latach.

Kobiety gawędzą o podróży, wymieniają błahe z pozoru informacje. Ale z tych przypadkowych wypowiedzi stopniowo zaczynają się wyłaniać portrety obu pań, a na jaw wychodzą skrywane rodzinne tajemnice. Przyjazna rozmowa zamienia się w pełną wyrzutów i wzajemnych pretensji konfrontację...

Spektakl zainauguruje działalność Sceny 100. Przed remontem była to niewielka, ciasna sala mieszcząca 45 widzów, wygospodarowana z dawnej pracowni krawieckiej. Zgodnie z założeniami artystycznymi teraz ma być miejscem prezentacji repertuaru eksperymentalnego, realizowanego przez młodych reżyserów.

Zapowiedzią tego profilu jest „Salamandra”. Jej reżyser Adam Guziński (rocznik 1970) w 1997 r. ukończył łódzką Filmówkę. W dorobku ma m.in. pracę przy serialach „Na dobre i na złe” oraz „Plebania”. Jego krótkometrażowy „Antychryst” zdobył wiele wyróżnień na międzynarodowych festiwalach. W 2006 r. nakręcił debiutancką fabułę „Chłopiec na galopującym koniu”. W teatrze zrobił dotąd niewiele. W 2007 r. we wrocławskim Teatrze Współczesnym wyreżyserował „Na wsi” Martina Crimpa. Rok później w Powszechnym wystawił „Febe, wróć” Michaela Gowa.

Warto sprawdzić, jak Adam Guziński poradzi sobie w nowej przestrzeni i jak Powszechny wygląda po modernizacji.

Już niebawem będzie kolejny pretekst, by zajrzeć do teatru przy Zamoyskiego. 22 października zaplanowano oficjalne otwarcie największej Sceny 300. Z tej okazji odbędzie się premiera „Złego” według powieści Leopolda Tyrmanda. Autorem scenariusza jest Wojciech Tomczyk. Reżyserią zajął się szef Powszechnego Jan Buchwald.

[i]„Salamandra”, dramat Niklasa Rádströma, reż. Adam Guziński, wyk. Elżbieta Kępińska, Joanna Żółkowska, Teatr Powszechny, Warszawa, ul. Zamoyskiego 20, bilety: 40 zł, rezerwacje: tel. 22 818 25 16, piątek (15.10), godz. 20. [/i]

Akcja rozpoczyna się w momencie, gdy Helen (Elżbieta Kępińska) przywozi do domu na przedmieściach dawno niewidzianą znajomą Alice (Joanna Żółkowska). Kobieta przyjechała specjalnie, by się spotkać ze swoim ukochanym Philipem, bratem Helen, który odnalazł się po latach.

Kobiety gawędzą o podróży, wymieniają błahe z pozoru informacje. Ale z tych przypadkowych wypowiedzi stopniowo zaczynają się wyłaniać portrety obu pań, a na jaw wychodzą skrywane rodzinne tajemnice. Przyjazna rozmowa zamienia się w pełną wyrzutów i wzajemnych pretensji konfrontację...

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły