- Koncerny będą wykorzystywać ten przepis jako furtkę pozwalającą reklamować leki - skomentowała informację posłanka PO Joanna Mucha z sejmowej Komisji Zdrowia, która w swoim programie wyborczym obiecała walkę o zakaz reklamy jakichkolwiek farmaceutyków.
Unijne prawodawstwo zezwala obecnie na reklamę leków, ale tylko tych, które nie są refundowane i można je kupić bez recepty. Jesienią Komisja Europejska przedstawi projekty kilku dyrektyw składających się na tzw. pakiet farmaceutyczny, dających więcej swobody koncernom produkującym leki. Choć reklamy leków na receptę nadal będą zakazane, koncerny będą mogły wykupywać w mediach czas antenowy i przestrzeń reklamową, by zamieszczać tam informacje na temat działania swoich produktów.
- Komisja Europejska chce zapewnić jak najszerszą informację dotyczącą leków. Nie każdy pacjent czyta przecież ulotki albo uważnie słucha zaleceń lekarza - uważa eurodeputowana prof. Genowefa Grabowska (SDPL) z Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności Parlamentu Europejskiego. - Pytanie tylko, czy Komisja Europejska nie wyleje dziecka z kąpielą. Przecież granica między informacją a reklamą jest bardzo płynna - dodaje.
O tym, czy projekt Komisji Europejskiej wejdzie w życie, zdecyduje Parlament Europejski i unijna Rada Ministrów.