Facebook i Twitter w pierwszej dziesiątce

Media społecznościowe są już nie tylko popularne, ale i opiniotwórcze. Tu wygrywają z telewizją i tygodnikami

Publikacja: 03.08.2012 00:47

Facebook i Twitter w pierwszej dziesiątce

Foto: AFP

To wyniki najnowszego, czerwcowego, raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Wynika z niego, że w rankingu dziesięciu najczęściej cytowanych mediów znalazłyby się zarówno Facebook, jak i Twitter, i to na piątej i szóstej pozycji. YouTube nie zmieściłby się w pierwszej dziesiątce, ale i tak pobiłby na głowę telewizję publiczną (TVP 1, TVP 2 i TVP Info), Polsat i TVN.

Okazuje się, że na Twittera, Facebooka i YouTube'a media powoływały się częściej niż na wszystkie stacje telewizyjne łącznie.

– To duch czasów – mówi „Rz" Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. rozwoju badań IMM.

Przyznaje, że to trwała tendencja, obserwowana przez instytut już od kilku miesięcy. – Wygląda na to, że media społecznościowe na stałe weszły do pierwszej dziesiątki najbardziej opiniotwórczych mediów. Inne media czerpią stamtąd newsy i informacje bezpośrednio. Przypomina to pozyskiwanie wiadomości z agencji informacyjnych. Bezpośredniość informacji wzmacnia zaś ich wiarygodność – podkreśla.

W czerwcu na Twitterze prym wiodły wypowiedzi urzędników MSZ. W pierwszej trójce znaleźli się rzecznik MSZ Marcin Bosacki (cytowany 74 razy) i Radosław Sikorski, minister spraw zagranicznych (cytowany 27 razy). Na podium znalazł się też Maciej Maciejowski, radny PiS (31 cytowań).

Dość często powoływano się też na tweety ministra transportu Sławomira Nowaka i rzecznika rządu Pawła Grasia.

Z kolei na Facebooku wśród celebrytów najczęściej powoływano się na wpisy Michała Wiśniewskiego (18 razy), Kuby Wojewódzkiego (17 razy) i boksera Dawida Kosteckiego „Cygana".

– Politycy traktują media społecznościowe jako możliwość kontaktu z obywatelami, celebryci z fanami. Choć na Twitterze z politykami kontaktują się głównie dziennikarze i ludzie z branży medialnej – komentuje dr Jakub Nowak, medioznawca z UMCS, specjalizujący się w dziedzinie nowych mediów. – Kiedyś politycy próbowali kontaktować się z ludźmi, pisząc blogi, dziś wybierają Twittera – dodaje.

Z badań IMM wynika, że na media społecznościowe najczęściej powołują się kanały informacyjne. TVN 24 cytował je 67 razy, Polsat News – 43, TVP Info – 30. Mimo rosnącego znaczenia i popularności (w Polsce w kwietniu z Twittera korzystało 1,3 mln użytkowników, na Facebooku zarejestrowało się 8,3 mln osób) media społecznościowe zdaniem ekspertów nie zagrożą tym tradycyjnym.

Typem mediów najczęściej cytowanych nadal jest prasa. Na drugim miejscu plasuje się radio. Dopiero potem jest Internet i media społecznościowe.

Siłę mediów społecznościowych oprócz dziennikarzy i polityków dostrzegli także właściciele firm. Tych ostatnich do większej aktywności w Internecie zachęciły rosnące statystyki dotyczące portali społecznościowych.

– Poprzez działania w social media możemy stworzyć efektywny kanał komunikacji z klientami. Cel? Maksymalizacja zaangażowania klientów, zadbanie o proces lokalizacji i przywiązania do marki oraz budowa wizerunku – mówi „Rz" Artur Janik, dyrektor do spraw rozwoju w grupie ClickAd.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki k.baranowska@rp.pl

Społeczeństwo
Państwo w Państwie: Odprowadziła dzieci na przystanek i zaginęła
Społeczeństwo
Komitet Żydów Amerykańskich kontra Muzeum Auschwitz. Spór o flagi
Społeczeństwo
Idzie wiosna? Termometry wskażą nawet 16 stopni. Nowa prognoza pogody na 10 dni
Społeczeństwo
Sondaż: Wiemy, jak Polacy oceniają spotkanie Andrzeja Dudy z Donaldem Trumpem
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Społeczeństwo
Mężczyźni upomną się o swoje prawa na kongresie. „Mamy realne problemy”
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”