Coraz częściej dzwonimy pod numer 112. W wielu przypadkach niepotrzebnie

Prawie 22,4 mln połączeń na numer 112 zarejestrowano w Polsce w 2023 r. Problem w tym, że prawie 40 proc. z nich zostało zakwalifikowanych jako niezasadne czyli takie, które nie wymagały interwencji służb.

Publikacja: 09.02.2024 16:01

Centrum Powiadamiania Ratunkowego

Centrum Powiadamiania Ratunkowego

Foto: PAP/Michał Meissner

Jak wynika z danych MSWiA, w ubiegłym roku na numery alarmowe odnotowano o milion więcej połączeń niż rok wcześniej. Najwięcej z nich zarejestrowano w CPR w Katowicach (ponad 2,4 mln zgłoszeń), Radomiu (ponad 2 mln zgłoszeń) oraz w Poznaniu (blisko 2 mln zgłoszeń).

Prawie 40 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne czyli takie, które nie wymagały interwencji służb. Z kolei niemal 27 proc. zgłoszeń przychodzących zostało anulowanych, co oznacza, że dzwoniący rozłączył się przed nawiązaniem połączenia.

Najczęściej zgłaszano wypadki drogowe

Wśród kategorii zdarzeń alarmowych na pierwszym miejscu znalazły się zdarzenia dotyczące zdarzeń w komunikacji drogowej (ponad 725 tys.). Najczęściej zgłaszano też m.in: zakłócenia porządku publicznego (ponad 547 tys.), złe samopoczucie (ponad 539 tys.), czy interwencje domowe (ponad 461 tys.).

9,4 sek.

to sredni czas oczekiwania

na odbiór połączenia alarmowego

Średni czas oczekiwania na odbiór połączenia wynosił 9,4 sekundy. Oznacza to, że operator odbiera połączenia w 3-4 sekundy od momentu wpłynięcia połączenia na stanowisko operatorskie (około 6 sekund trwa zapowiedź, która jest obligatoryjna).

Najwięcej zgłoszeń jest rejestrowanych pomiędzy godziną 10 a 21. Średni czas prowadzenia rozmów w ramach zgłoszeń zasadnych wynosił 139 sekund. Na numery alarmowe najczęściej dzwoniono w piątki i w soboty.

Ponad 45 proc. wszystkich zgłoszeń przekazano do Policji, a 40 proc. do Państwowego Ratownictwa Medycznego, natomiast do służb pomocniczych skierowano prawie 9 proc. Pozostałe zgłoszenia przekazano do Państwowej Straży Pożarnej. Operator na zmianie dziennej odbierał średnio 144 połączenia, natomiast na zmianie nocnej było to 89 połączeń.

W Centrów Powiadamiania Ratunkowego trzeba znać języki

W 2023 r. funkcjonowało 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego, które odbierały połączenia kierowane na numery alarmowe 112, 997 oraz 998. Na stanowisku operatora numerów alarmowych zatrudnionych jest blisko 1,2 tys. osób.

Operator numerów alarmowych musi posługiwać się co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym. Najwięcej operatorów posługuje się językiem angielskim, w dalszej kolejności są to język rosyjski i niemiecki.

Czytaj więcej

Pacjenci traktują karetkę jak taksówkę

W ubiegłym roku zarejestrowano ponad 1,8 tys. zgłoszeń SMS. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w sierpniu (192), lipcu (181) oraz w czerwcu (179). Do służb przekazano ponad 1,6 tys. zasadnych zgłoszeń. Według danych na 31 grudnia 2023 r. aktywnych było ponad 25 tys. użytkowników aplikacji mobilnej Alarm112.

Służby
Dymisje w Służbie Ochrony Państwa. Decyzję podjął minister Marcin Kierwiński
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Służby
Akcja ABW w sprawie działalności szpiegowskiej na rzecz Rosji. Oskarżony obywatel RP
Służby
Ministerialna kontrola w Służbie Ochrony Państwa. Wyniki niejawne
Służby
Cała prawda o Pegasusie. Jak działał, jakich materiałów dostarczał, kogo podsłuchiwano?
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Służby
Centralne Biuro Antykorupcyjne przechodzi do historii. Rząd chce uzdrowić służbę