Reklama

Zawieszenie policjanta a zwolnienie i wynagrodzenie

Czy policjant może być dwukrotnie zawieszony? Czy każde zawieszenie uzasadnia zwolnienie?

Publikacja: 17.01.2017 01:00

Czy policjant może być dwukrotnie zawieszony

- Prokurator postawił policjantowi zarzut popełnienia przestępstwa z art. 231 § 2 kodeksu karnego i zastosował wobec niego środek zapobiegawczy w postaci zawieszenia w czynnościach służbowych. Podobną decyzję podjął przełożony funkcjonariusza. Czy w świetle decyzji prokuratora to drugie zawieszenie było potrzebne? Czy w wyniku zawieszenia policjant może otrzymywać mniej niż minimalne wynagrodzenie?

Tak. Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o Policji (dalej uop), policjanta zawiesza się w czynnościach służbowych w razie wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego. Treść tego przepisu wskazuje, iż zawieszenie policjanta w czynnościach służbowych – w razie wystąpienia okoliczności określonych w tym przepisie – jest obligatoryjne. Zatem w razie wszczęcia przeciwko policjantowi postępowania karnego w sprawie o przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego (a taki charakter ma przestępstwo z 231 § 2 kk) organ ma obowiązek zawieszenia policjanta w czynnościach służbowych. Przy czym jak uznał WSA w Poznaniu w wyroku z 19 grudnia 2013 r. (IV SA/Po 522/13), fakt zastosowanie przez prokuratora środka zapobiegawczego nie zwalnia organu z obowiązku zawieszenia policjanta na mocy art. 39 ustawy o Policji w czynnościach służbowych. Zresztą inne przesłanki stanowią podstawę zastosowania przez prokuratora środka zapobiegawczego, a inne przesłanki stanowią podstawę wydania rozstrzygnięcia na mocy art. 39 uop. Ponadto o ile zastosowanie środka zapobiegawczego przez prokuratora ma charakter fakultatywny, to zawieszenie policjanta w czynnościach służbowych na mocy art. 39 uop ma charakter obligatoryjny.

WSA w Poznaniu podkreślił też, że art. 124 ust. 1 uop, zgodnie, z którym policjantowi zawieszonemu w czynnościach służbowych zawiesza się od najbliższego terminu płatności 50 proc. ostatnio należnego uposażenia w żadnej mierze nie odwołuje się do minimalnego wynagrodzenia. Przepis ten jednoznacznie wskazuje, że policjantowi zawieszonemu w czynnościach służbowych zawiesza się od najbliższego terminu płatności 50 proc. ostatnio należnego uposażenia bez względu na jego wysokość. Takie zawieszenie uposażenia ma charakter obligatoryjny, a organ nie ma żadnej swobody w zakresie zawieszenia płatności czy też wysokości powyższego zawieszenia.

podstawa prawna: Art. 39, art.41, ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1782 ze zm.)

podstawa prawna: Art.276 ustawy z 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1749 ze zm.)

Reklama
Reklama

Czy każde zawieszenie uzasadnia zwolnienie

- Po postawieniu policjantowi zarzutu popełnienia przestępstwa z art. 228 kodeksu karnego (przyjęcie korzyści majątkowej za odstąpienie od czynności służbowych) prokurator zastosował wobec niego środek zapobiegawczy w postaci zawieszenia w czynnościach służbowych. Zostało też przeciwko niemu wszczęte postępowanie dyscyplinarne, a następnie (po trzech miesiącach) policjant został zawieszony w czynnościach służbowych przez przełożonego. Po roku zaś nieobecności w służbie został z niej zwolniony. Według funkcjonariusza za wcześnie. Czy przełożony mógł nie czekać, aż minie 12 miesięcy od zawieszenia policjanta na mocy art. 39 ustawy o Policji?

Tak. Zgodnie z art. 41 ust.2 pkt. 9 ustawy o Policji (dalej uop), policjanta można zwolnić ze służby w przypadku upływu 12 miesięcy zawieszenia w czynnościach służbowych, jeżeli nie ustały przyczyny będące podstawą jego zawieszenia. Z przepisu tego nie wynika, że chodzi tu wyłącznie o zawieszenie na mocy art. 39 uop. Przyjąć, zatem należy, że okres ten liczony być powinien od dnia faktycznego zawieszenia w czynnościach służbowych (w tym przypadku od dnia zastosowania przez prokuratora tego środka zapobiegawczego w postaci zawieszenia w czynnościach służbowych). Postanowienie o zawieszeniu w czynnościach służbowych wydane w trybie postępowania karnego, czyli przez prokuratora, jak i decyzja administracyjna właściwego organu Policji o zawieszeniu policjanta w czynnościach służbowych wywołują, bowiem takie same skutki wynikające z przepisów ustawy o Policji (por. wyrok WSA w Krakowie z 21 października 2015 r. III SA/Kr 476/15).

Potwierdza to wyrok NSA z 26 sierpnia 2015 r. (I OSK 794/14) zgodnie, z którym dla biegu terminu przewidzianego w art. 41 ust. 2 pkt 9 uop nie jest istotne, czy zawieszenie policjanta w czynnościach służbowych nastąpiło w trybie administracyjnym, czy na skutek zastosowania wobec niego środka zapobiegawczego. Decydujące znaczenie w tym zakresie ma wyłącznie data zawieszenia, a nie także podstawa prawna zastosowania takiej instytucji.

podstawa prawna: Art. 276 ustawy z 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1749 ze zm.)

podstawa prawna: Art. 39, art.41, ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1782 ze zm.)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Dane osobowe
Kurier zgubił list z banku. NSA zdecydował, kto za to zapłaci
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama