Reklama

Zawieszenie policjanta a zwolnienie i wynagrodzenie

Czy policjant może być dwukrotnie zawieszony? Czy każde zawieszenie uzasadnia zwolnienie?

Publikacja: 17.01.2017 01:00

Czy policjant może być dwukrotnie zawieszony

- Prokurator postawił policjantowi zarzut popełnienia przestępstwa z art. 231 § 2 kodeksu karnego i zastosował wobec niego środek zapobiegawczy w postaci zawieszenia w czynnościach służbowych. Podobną decyzję podjął przełożony funkcjonariusza. Czy w świetle decyzji prokuratora to drugie zawieszenie było potrzebne? Czy w wyniku zawieszenia policjant może otrzymywać mniej niż minimalne wynagrodzenie?

Tak. Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o Policji (dalej uop), policjanta zawiesza się w czynnościach służbowych w razie wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego. Treść tego przepisu wskazuje, iż zawieszenie policjanta w czynnościach służbowych – w razie wystąpienia okoliczności określonych w tym przepisie – jest obligatoryjne. Zatem w razie wszczęcia przeciwko policjantowi postępowania karnego w sprawie o przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego (a taki charakter ma przestępstwo z 231 § 2 kk) organ ma obowiązek zawieszenia policjanta w czynnościach służbowych. Przy czym jak uznał WSA w Poznaniu w wyroku z 19 grudnia 2013 r. (IV SA/Po 522/13), fakt zastosowanie przez prokuratora środka zapobiegawczego nie zwalnia organu z obowiązku zawieszenia policjanta na mocy art. 39 ustawy o Policji w czynnościach służbowych. Zresztą inne przesłanki stanowią podstawę zastosowania przez prokuratora środka zapobiegawczego, a inne przesłanki stanowią podstawę wydania rozstrzygnięcia na mocy art. 39 uop. Ponadto o ile zastosowanie środka zapobiegawczego przez prokuratora ma charakter fakultatywny, to zawieszenie policjanta w czynnościach służbowych na mocy art. 39 uop ma charakter obligatoryjny.

WSA w Poznaniu podkreślił też, że art. 124 ust. 1 uop, zgodnie, z którym policjantowi zawieszonemu w czynnościach służbowych zawiesza się od najbliższego terminu płatności 50 proc. ostatnio należnego uposażenia w żadnej mierze nie odwołuje się do minimalnego wynagrodzenia. Przepis ten jednoznacznie wskazuje, że policjantowi zawieszonemu w czynnościach służbowych zawiesza się od najbliższego terminu płatności 50 proc. ostatnio należnego uposażenia bez względu na jego wysokość. Takie zawieszenie uposażenia ma charakter obligatoryjny, a organ nie ma żadnej swobody w zakresie zawieszenia płatności czy też wysokości powyższego zawieszenia.

podstawa prawna: Art. 39, art.41, ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1782 ze zm.)

podstawa prawna: Art.276 ustawy z 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1749 ze zm.)

Reklama
Reklama

Czy każde zawieszenie uzasadnia zwolnienie

- Po postawieniu policjantowi zarzutu popełnienia przestępstwa z art. 228 kodeksu karnego (przyjęcie korzyści majątkowej za odstąpienie od czynności służbowych) prokurator zastosował wobec niego środek zapobiegawczy w postaci zawieszenia w czynnościach służbowych. Zostało też przeciwko niemu wszczęte postępowanie dyscyplinarne, a następnie (po trzech miesiącach) policjant został zawieszony w czynnościach służbowych przez przełożonego. Po roku zaś nieobecności w służbie został z niej zwolniony. Według funkcjonariusza za wcześnie. Czy przełożony mógł nie czekać, aż minie 12 miesięcy od zawieszenia policjanta na mocy art. 39 ustawy o Policji?

Tak. Zgodnie z art. 41 ust.2 pkt. 9 ustawy o Policji (dalej uop), policjanta można zwolnić ze służby w przypadku upływu 12 miesięcy zawieszenia w czynnościach służbowych, jeżeli nie ustały przyczyny będące podstawą jego zawieszenia. Z przepisu tego nie wynika, że chodzi tu wyłącznie o zawieszenie na mocy art. 39 uop. Przyjąć, zatem należy, że okres ten liczony być powinien od dnia faktycznego zawieszenia w czynnościach służbowych (w tym przypadku od dnia zastosowania przez prokuratora tego środka zapobiegawczego w postaci zawieszenia w czynnościach służbowych). Postanowienie o zawieszeniu w czynnościach służbowych wydane w trybie postępowania karnego, czyli przez prokuratora, jak i decyzja administracyjna właściwego organu Policji o zawieszeniu policjanta w czynnościach służbowych wywołują, bowiem takie same skutki wynikające z przepisów ustawy o Policji (por. wyrok WSA w Krakowie z 21 października 2015 r. III SA/Kr 476/15).

Potwierdza to wyrok NSA z 26 sierpnia 2015 r. (I OSK 794/14) zgodnie, z którym dla biegu terminu przewidzianego w art. 41 ust. 2 pkt 9 uop nie jest istotne, czy zawieszenie policjanta w czynnościach służbowych nastąpiło w trybie administracyjnym, czy na skutek zastosowania wobec niego środka zapobiegawczego. Decydujące znaczenie w tym zakresie ma wyłącznie data zawieszenia, a nie także podstawa prawna zastosowania takiej instytucji.

podstawa prawna: Art. 276 ustawy z 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1749 ze zm.)

podstawa prawna: Art. 39, art.41, ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1782 ze zm.)

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama