- Wkrótce na sesji rady gminy będzie głosowany projekt uchwały w sprawie podatków na 2019 r. m.in. od nieruchomości. Zamierzamy powołać inkasentów i wprowadzić zapis do uchwały, że wypłata wynagrodzenia inkasentom będzie zależała od terminowego przekazania przez nich podatków do urzędu gminy. Czy jest to prawnie dopuszczalne?
Czytaj także: Rada gminy nie może określać obowiązków inkasentów
Analiza pytania wymaga odniesienia się przepisów ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Na szczególną uwagę zasługuje art. 28 § 4 ww. ustawy. Postanowiono tam, że rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa może ustalać wynagrodzenie dla płatników lub inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody, odpowiednio, budżetu gminy, powiatu lub województwa. Wspomniany przepis jest zaś punktem wyjścia do prawnej oceny ww. problematyki.
W kontekście podanego stanu faktycznego znaczenie ma również art. 6 ust. 12 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Wynika z niego, że rada gminy może zarządzać pobór podatku od nieruchomości od osób fizycznych w drodze inkasa oraz wyznaczać inkasentów i określać wysokość wynagrodzenia za inkaso. Zbliżone zakresowo przepisy kompetencyjne zawarte są w pozostałych ustawach podatkowych, czyli w ustawie z 30 października 2002 r. o podatku leśnym i w ustawie z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.
Warto zauważyć, że wspomniane wyżej normy prawne nie nakładają obowiązku ustalenia wynagrodzenia dla inkasentów, lecz przewidują w tym zakresie fakultatywność działania rady gminy. Oznacza to tym samym, że ww. kwestia zależna jest jedynie od woli danej rady gminy. W podanym zapytaniu powstała jednak wątpliwość, czy rada gminy działając w ramach ww. upoważnień ustawowych władna jest ustalić - nie tyle samo wynagrodzenie inkasenta, co ustalić warunki przyznawania owego wynagrodzenia (w podanym przypadku w zależności od terminowości odprowadzania tych środków do budżetu gminnego przez inkasenta).