Przystanki autobusowe: uchwała nie może wykraczać poza kompetencje gminy

Rada gminy nie określi przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest inna jednostka samorządu terytorialnego.

Publikacja: 30.10.2018 04:20

Przystanki autobusowe: uchwała nie może wykraczać poza kompetencje gminy

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Żurawski

Publicznym transportem zbiorowym jest powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej linii komunikacyjnej, liniach komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej (art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym; dalej: ustawa o publicznym transporcie zbiorowym).

Organizatorem publicznego transportu zbiorowego właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów jest: gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, związek powiatowo - gminny, związek metropolitalny, województwo, a także minister właściwy do spraw transportu (art. 7 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym).

Potrzebna uchwała

Określenie przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla operatorów i przewoźników oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów, następuje w drodze uchwały podjętej przez właściwy organ danej jednostki samorządu terytorialnego (j.s.t.) – art. 15 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

W przypadku gmin kompetencja w tym zakresie przysługuje radzie gminy, co potwierdził wojewoda wielkopolski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 16 kwietnia 2013 r. (sygn. akt KN-I.4131.1.223.2013.22) w którym stwierdził: „redakcja art. 15 ust. 2 ustawy z 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym wskazuje, iż wolą ustawodawcy jest, aby uchwała podejmowana na podstawie tego przepisu zawierała wszystkie wskazane w nim elementy, tj. określenie przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla operatorów i przewoźników, a także warunki i zasady korzystania z tych obiektów. To rada gminy winna w przedmiotowej uchwale określić warunki i zasady korzystania z przystanków i dworców, stanowiących własność gminy lub przez nią zarządzanych".

Ponadto wojewoda wskazał, że „określenie warunków i zasad korzystania z przystanków, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina, zgodnie z wolą ustawodawcy, należy do wyłącznej kompetencji rady gminy i subdelegowanie tego obowiązku na inne podmioty nie ma ustawowego unormowania i również stanowi istotne naruszenie prawa".

Istotne ograniczenia

Należy jednak zaznaczyć, że rada posiada kompetencje do określania przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest właściwa jej j.s.t. Rada nie może natomiast określać przystanków komunikacyjnych, czy dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest inna j.s.t. Stanowisko to potwierdził WSA w Olsztynie w wyroku z 28 sierpnia 2018 r. (sygn. akt II SA/Ol 472/18) w którym uznał, że „właściwy organ danej jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek określenia w drodze uchwały tylko tych przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest ta jednostka samorządu terytorialnego. Powyższe oznacza, że organ jednostki samorządu terytorialnego nie ma kompetencji do określania przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest inna jednostka samorządu terytorialnego".

Podstawa prawna: art. 4 ust. 1 pkt 14, art. 7 ust. 1, art. 15 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 5, 6, 7 i ust. 2 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2136 ze zm.)

Publiczny transport zbiorowy

Organizowanie publicznego transportu zbiorowego polega w szczególności na:

- badaniu i analizie potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej zdolności ruchowej;

- podejmowaniu działań zmierzających do realizacji istniejącego planu transportowego albo do aktualizacji tego planu;

- zapewnieniu odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego, w szczególności w zakresie:

– standardów dotyczących przystanków komunikacyjnych oraz dworców,

– korzystania z przystanków komunikacyjnych oraz dworców,

– funkcjonowania zintegrowanych węzłów przesiadkowych,

– funkcjonowania zintegrowanego systemu taryfowo - biletowego,

– systemu informacji dla pasażera;

- ustalaniu stawek opłat za korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem albo zarządzającym nie jest jednostka samorządu terytorialnego, zlokalizowanych na liniach komunikacyjnych na obszarze właściwości organizatora;

- określaniu przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla operatorów i przewoźników oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów;

- określaniu przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym nie jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla wszystkich operatorów i przewoźników oraz informowaniu o stawce opłat za korzystanie z tych obiektów;

– art. 15 ust. 1 pkt 1,2,3,5,6,7 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. -

WNIOSEK

Rada gminy określa przystanki komunikacyjne i dworce, których właścicielem lub zarządzającym jest właściwa jej gmina. Nie ma natomiast kompetencji w zakresie określania tych obiektów, których właścicielem lub zarządzającym jest inna jednostka samorządu terytorialnego.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr