Reklama

Jak ująć wydatki na dotację w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego

W przypadku zaplanowania w budżecie jednostki samorządu terytorialnego wydatków na dotację, powinna ona zostać wyodrębniona w załączniku do uchwały budżetowej.

Publikacja: 23.07.2019 06:30

Jak ująć wydatki na dotację w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego

Foto: Fotolia.com

- Rada miejska planuje zmienić budżet i przeznaczyć na fundusz wsparcia Policji 50 tys. zł – dla komendy miejskiej. Czy wystarczające będzie ujęcie tych środków w planie wydatków budżetu gminy? Budżet jest przecież jawny więc każdy zainteresowany może to zweryfikować.

Czytaj także: Dochody i wydatki w uchwale budżetowej muszą się wzajemnie bilansować

Forma prawna przekazywania środków finansowych dla jednostek Policji została uregulowana w ustawie z 6 kwietnia 1990 r. o Policji. Tam, w art. 13 ust. 3 postanowiono bowiem, że jednostki samorządu terytorialnego, państwowe jednostki organizacyjne, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług.

Natomiast, przekazywanie wspomnianych środków następuje przez tzw. fundusz wsparcia, o którym mowa w ust. 4c ww. artykułu, gdzie postanowiono, że tworzy się Fundusz Wsparcia Policji, składający się z funduszy: centralnego, wojewódzkich i Szkół Policji. Z kolei w ust. 4f wskazano, że środki Funduszu są przeznaczone na:

- pokrywanie wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakup niezbędnych na ich potrzeby towarów i usług,

Reklama
Reklama

- rekompensatę pieniężną dla policjantów za czas służby przekraczający normę określoną w art. 33 ust. 2 (chodzi w tej regulacji o 40 godzinną służbę tygodniową);

- nagrody dla policjantów za osiągnięcia w służbie.

Środkami Funduszu dysponują zaś:

- komendant główny Policji – w zakresie funduszu centralnego;

- odpowiednio komendanci wojewódzcy lub komendant stołeczny Policji – w zakresie funduszy wojewódzkich;

- komendant Wyższej Szkoły Policji oraz komendanci szkół policyjnych – w zakresie funduszu Szkół Policji.

Reklama
Reklama

Zatem, skoro istnieją podstawy materialno-prawne do przekazania ww. środków dla Policji, można przejść do kwestii proceduralnych, związanych ze strukturą budżetu gminy, w tym pozycji wydatków (dotacji).

W zapytaniu poruszono m.in. aspekt jawności budżetu, a w tym względzie warto odnieść się do stosownych regulacji ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 869). I tak, na uwagę zasługują regulacje art. 33 ust. 1 i art. 34 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. ustawy. Wynika z nich, że gospodarka środkami publicznymi jest jawna.

Zasada jawności gospodarowania środkami publicznymi jest realizowana przez podawanie do publicznej wiadomości kwot dotacji udzielanych z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższych regulacji wynika więc, że kwestia jawności finansów publicznych, w tym sfery wydatkowej budżetu, ma fundamentalne znaczenie w funkcjonowaniu gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, w tym rzecz jasna i gmin.

Natomiast w kontekście formalnej struktury budżetu jednostki samorządowej i podanego zapytania, szczególnej uwagi wymagają regulacje art. 212 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 214 ww. ustawy o finansach publicznych. Z pierwszego przepisu wynika, że uchwała budżetowa określa łączną kwotę planowanych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych. Do tej kategorii zaliczyć należy wspomniane w zapytaniu środki przeznaczone dla Policji, które gmina zamierza właśnie ująć w pozycji wydatków.

Z kolei, w drugim przepisie postanowiono, że w załącznikach do uchwały budżetowej zamieszcza się:

- zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

Reklama
Reklama

- plan dochodów rachunku dochodów jednostek, o których mowa w art. 223 ust. 1 (chodzi o samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność oświatową) oraz wydatków nimi finansowanych;

- plany przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych.

Z zestawienia ww. regulacji wnioskować należy, że ww. wydatek dla Policji winien być ujęty zarówno w planie wydatków budżetu, jak i w specjalnym załączniku do uchwały budżetowej, tj. w ww. zestawieniu planowanych kwot dotacji.

Na kanwie podanego stanu faktycznego warto wreszcie odnotować stanowisko podane w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z 25 sierpnia 2014 r. (Nr XIX/4158/2014), gdzie podzielono ww. koncepcję interpretacyjną. W uzasadnieniu tej uchwały wskazano m.in.: w przypadku zaplanowania w budżecie jednostki samorządu terytorialnego wydatków na dotację udzielaną z budżetu tej jednostki, dotacja ta powinna zostać wyodrębniona w załączniku do uchwały budżetowej, zawierającym zestawienie kwot dotacji udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Niewyodrębnienie w tabeli Nr 5 do uchwały, stanowiącej de facto załącznik o dotacjach udzielanych z budżetu gminy na 2014 rok, kwoty wpłaty na Fundusz Wsparcia Policji – ujmowanej w klasyfikacji budżetowej w § 3000 Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy, zaliczanym do grupy paragrafów dotacyjnych – narusza przepis art. 214 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Wniosek

Ujęcie ww. wydatku jedynie w planie wydatków budżetu jest niewystarczające. Należy ująć wspomniane środki również w załączniku do uchwały budżetowej, zawierającym zestawienie dotacji udzielanych z budżetu gminy. W przeciwnym wypadku dojdzie do naruszenia – nie tylko zasady jawności gospodarki finansowej gminy, ale i ww. regulacji art. 214 ustawy o finansach publicznych. Zaniechanie w tym zakresie może skutkować interwencją nadzorczą ze strony właściwej miejscowo regionalnej izby obrachunkowej.

Reklama
Reklama

Autor jest radcą prawnym

podstawa prawna: ustawa z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. DzU z 2019 r., poz. 161 ze zm.)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama