Klub Poselski PSL zamierza w październiku wnieść do laski marszałkowskiej projekt zmiany ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, przygotowany w porozumieniu ze Związkiem Powiatów Polskich.
W trakcie prac poselskich projekt zmodyfikowano. Zaproponowano, aby objąć dofinansowaniem nie tylko drogi powiatowe, jak zakładano pierwotnie, ale wszystkie samorządowe.
Nie tylko krajowe
Co konkretnie autorzy projektu proponują? Otóż w nowelizacji ustawy przewidziano, że w terminie do 31 stycznia roku budżetowego rząd będzie przekazywał Krajowemu Funduszowi Drogowemu dotację na dofinansowanie inwestycji na drogach samorządowych. Nie może ona być niższa niż wpływy budżetu państwa z podatku od towarów i usług od wydatków majątkowych samorządów terytorialnych w roku o dwa lata wcześniejszym niż rok udzielenia dotacji.
Dotacja byłaby przeznaczona na dofinansowanie budowy, przebudowy i rozbudowy dróg samorządowych. Zakłada się, że wniosek o dofinansowanie składałyby te jednostki, które mają prawomocne pozwolenie na prace budowlane oraz wydadzą na wymienioną inwestycję kwotę ze środków własnych co najmniej równą kwocie wsparcia z Krajowego Funduszu Drogowego. Obecnie KFD finansuje wyłącznie budowę dróg krajowych.
Bez unijnych dotacji
Gdyby udało się wprowadzić projekt w życie, stanowiłoby to przełom w dotychczasowych staraniach samorządowców o udział w VAT. Czy jest on jednak realny, skoro rząd ogranicza znacznie wsparcie z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (tzw. schetynówki), a jednocześnie minister Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała, że nie będzie możliwości pozyskiwania w latach 2014–2020 środków unijnych na lokalne inwestycje drogowe?