Nowy podatek na drogi lokalne

Posłowie chcą utworzyć fundusz modernizacji dróg powiatowych, zasilany z VAT odprowadzanego przez powiaty, realizujące inwestycje drogowe.

Publikacja: 09.10.2013 09:14

Art. 7 ust. 2 ustawy o drogach publicznych: Zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze

Art. 7 ust. 2 ustawy o drogach publicznych: Zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy, po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu.

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Klub Poselski PSL zamierza w październiku wnieść do laski marszałkowskiej projekt zmiany ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, przygotowany  w porozumieniu ze Związkiem Powiatów Polskich.

W trakcie prac poselskich projekt zmodyfikowano. Zaproponowano, aby objąć dofinansowaniem nie tylko drogi powiatowe, jak zakładano pierwotnie, ale wszystkie samorządowe.

Nie tylko krajowe

Co konkretnie autorzy projektu proponują? Otóż w nowelizacji ustawy przewidziano, że w terminie do 31 stycznia roku budżetowego rząd będzie przekazywał Krajowemu Funduszowi Drogowemu dotację na dofinansowanie inwestycji na drogach samorządowych. Nie może ona być niższa niż wpływy budżetu państwa z podatku od towarów i usług od wydatków majątkowych samorządów terytorialnych w roku o dwa lata wcześniejszym niż rok udzielenia dotacji.

Dotacja byłaby przeznaczona na dofinansowanie budowy, przebudowy i rozbudowy dróg samorządowych. Zakłada się, że wniosek o dofinansowanie składałyby te jednostki, które mają prawomocne pozwolenie na prace budowlane oraz wydadzą na wymienioną inwestycję kwotę ze środków własnych co najmniej równą kwocie wsparcia z Krajowego Funduszu Drogowego. Obecnie KFD finansuje wyłącznie budowę dróg krajowych.

Bez unijnych dotacji

Gdyby udało się wprowadzić projekt w życie, stanowiłoby to przełom w dotychczasowych staraniach samorządowców o  udział w VAT. Czy jest on jednak realny, skoro rząd ogranicza znacznie wsparcie z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (tzw. schetynówki), a jednocześnie minister Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała, że nie będzie możliwości pozyskiwania w latach 2014–2020 środków unijnych na lokalne inwestycje drogowe?

Starostowie twierdzą, że przekazanie VAT na rzecz KFD nie musi odbić się negatywnie na krajowym budżecie, ponieważ dzięki kolejnym inwestycjom drogowym do kasy państwa trafią zwiększone wpływy VAT, przewyższające wartość VAT na dotacje.

Nowe inwestycje spowodują  utrzymanie wielu podmiotów gospodarczych działających w sektorze budownictwa, co przełoży się na utrzymanie kilkudziesięciu tysięcy miejsc pracy.

Pozytywne skutki później

Natomiast spadek dotacji na drogi lokalne prowadzi do zamykania firm budowlanych.

– Według nas skutki finansowe dla budżetu państwa powinny być w przyszłości pozytywne, choć na początku nowelizacja ustawy pociągnie za sobą negatywne skutki dla niego, ponieważ trzeba będzie zrekompensować samorządom uiszczony przez nie podatek od towarów i usług. Dziś działalność inwestycyjna lokalnych wspólnot wspiera sektor rządowy, a nie własny – twierdzi Cezary Gabryjączyk, starosta łaski i członek zarządu ZPP.

Nie sposób odmówić racji temu rozumowaniu, ale trudno też mówić o szansach propozycji, ponieważ rząd chroni finanse kraju w perspektywie krótkoterminowej, a nie dłuższej. Posłowie zakładają, że  ustawa powinna wejść w życie 1 stycznia 2014 r.

Najgorzej w powiatach

Problem modernizacji i finansowania dróg dotyczy przede wszystkich dróg powiatowych, gdyż stanowią 31 proc. sieci publicznej (127 743 km długości). Niejednokrotnie to jedyne drogi dojazdowe do mniejszych miejscowości w całym kraju. Z analizy Związku Powiatów Polskich wynika, że w większości są w złym stanie technicznym i wymagają modernizacji. Dotyczy to zwłaszcza 11 849 mostów i wiaduktów, 21 przepraw promowych oraz 167 tuneli i przejść podziemnych. Jak twierdzi ZPP, wydatki samorządów powiatowych na utrzymanie sieci dróg wzrosły w ciągu ostatnich sześciu lat czterokrotnie, a wydatki inwestycyjne ponadpięciokrotnie. Według starostów do 2030 r. konieczna będzie przebudowa lub remont 86 tys. km dróg powiatowych (w tym w miastach na prawach powiatu) za kwotę 52–86 mld zł oraz rozbudowa lub budowa 12 tys. km dróg powiatowych za kwotę 8–12 mld zł.

Klub Poselski PSL zamierza w październiku wnieść do laski marszałkowskiej projekt zmiany ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, przygotowany  w porozumieniu ze Związkiem Powiatów Polskich.

W trakcie prac poselskich projekt zmodyfikowano. Zaproponowano, aby objąć dofinansowaniem nie tylko drogi powiatowe, jak zakładano pierwotnie, ale wszystkie samorządowe.

Pozostało 91% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"