Szkoła podstawowa to typ, a nie rodzaj

„Rodzaj szkoły” to określenie cech wyróżniających ją w obrębie danego typu szkoły, np. szczególna organizacja, inna forma kształcenia, koszty nauczania.

Publikacja: 16.01.2014 08:42

Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu wystąpiła do ministra edukacji narodowej o wyjaśnienie, jak należy rozumieć pojęcie „rodzaj szkoły".

Nie zostało ono bowiem zdefiniowane w żadnym punkcie ustawy o systemie oświaty, a jednocześnie ustawodawca nakazuje samorządom brać pod uwagę właśnie „rodzaj szkoły" podczas ustalania wysokości dotacji dla szkół publicznych prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego.

W ocenie MEN pojęcie „rodzaj szkoły" należy rozumieć w odniesieniu do kontekstu wydatków bieżących, o których mowa w art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Ustawodawca w tym przepisie uzależnia wysokość dotacji dla szkół publicznych od wydatków bieżących ustalonych w budżecie gminy lub powiatu ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju.

Zadaniem jednostki samorządu terytorialnego –wyjaśnia ministerstwo – jest dostosowanie wysokości dotacji do rodzaju i typu szkoły o najbardziej zbliżonych uwarunkowaniach i ponoszonych kosztach kształcenia. A to dlatego, że celem art. 80 ustawy o systemie oświaty oraz art. 90 tej ustawy jest sprawiedliwy podział środków finansowych przez jednostkę samorządu terytorialnego między szkoły.

W związku z tym w celu uszczegółowienia określenia „typ szkoły" wprowadzono do ustawy pojęcie „rodzaj szkoły".

Jak podkreśla MEN, koszty kształcenia w szkołach tego samego typu mogą być różne. Inaczej bowiem rozkładają się one w szkołach podstawowych położonych w miastach, a inaczej w tych zlokalizowanych na terenach wiejskich.

Fakt, że wydatki bieżące na utrzymanie szkół wiejskich są wyższe niż w wypadku takich samych placówek w miastach, pozwala wyróżnić szkoły wiejskie (rodzaj) w obrębie tego samego typu szkół (np. szkoły podstawowe).

W ocenie ministerstwa o zakwalifikowaniu szkoły do danego rodzaju decydują nie tylko względy formalne (np. nazwa – szkoła podstawowa), ale również koszty utrzymania, odrębna organizacja czy też formy kształcenia.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu wystąpiła do ministra edukacji narodowej o wyjaśnienie, jak należy rozumieć pojęcie „rodzaj szkoły".

Nie zostało ono bowiem zdefiniowane w żadnym punkcie ustawy o systemie oświaty, a jednocześnie ustawodawca nakazuje samorządom brać pod uwagę właśnie „rodzaj szkoły" podczas ustalania wysokości dotacji dla szkół publicznych prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura: język polski - poziom rozszerzony. Odpowiedzi eksperta WSiP
W sądzie i w urzędzie
Sposób na bezpłatne parkowanie w płatnej strefie? Jest wyrok
Prawo drogowe
Jakie kary grożą za kierowanie autem bez uprawnień? Trzy scenariusze wydarzeń
Prawo karne
Resort Bodnara usuwa kontrowersyjny przepis z czasów Ziobry
Prawo w Polsce
Wybory prezydenckie 2025. Jak zmienić miejsce głosowania przed drugą turą?