Przesądzają o tym przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EF7D1D3FECBC7F6B5C61126AF739CA97?id=175244]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn. DzU nr 223, poz. 2268 ze zm.)[/link], która została ostatnio znowelizowana. Nowe zasady wykonywania przez marszałków województw kompetencji wobec przedsiębiorców i organizacji turystycznych obowiązują od 17 września bieżącego roku.
[srodtytul]Firmy zagraniczne[/srodtytul]
Usługi turystyczne mogą w Polsce oferować przede wszystkim przedsiębiorcy rodzimi, czyli tacy, których firmy mają siedziby na terenie naszego kraju.
[b]Ustawodawca wymaga od nich dokonania wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych prowadzonego przez marszałka województwa [/b]właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorstwa.
Ponadto, jak wynika z nowej (obowiązującej od 17 września) treści art. 2 ustawy o usługach turystycznych, usługi tego typu mogą być również świadczone przez przedsiębiorców zagranicznych.