Reklama

Billboardy mają być objęte nowym podatkiem w gminach

Samorządy chcą opodatkować billboardy ustawiane nie tylko w miastach. Ma to być nowa danina niezależna od podatku od nieruchomości

Publikacja: 27.04.2012 08:38

Budżety samorządów ma podreperować m.in. nowa danina - podatek od ulicznych reklam

Budżety samorządów ma podreperować m.in. nowa danina - podatek od ulicznych reklam

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński

– Opodatkowanie reklam to dopiero propozycja – mówi Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.

Poza realizacją celów fiskalnych pomoże to uporządkować przestrzeń publiczną, która jest zaśmiecana rozmaitego rodzaju billboardami. – Próby ucywilizowania tych reklam przepisami miejscowych planów zagospodarowania są na razie nieskuteczne – wyjaśnia Porawski.

– Propozycja samorządów wydaje się interesująca, ale wszystko zależy od szczegółowych rozwiązań. Należy najpierw ustalić, jaka będzie podstawa opodatkowania (wartość reklamy czy jej powierzchnia), kto będzie płacił (właściciel powierzchni czy reklamodawca) oraz ile wyniesie stawka nowej daniny – ocenia Michał Roszkowski, menedżer w Accreo Taxand.

– Taki pomysł to wyraźny sygnał, że samorządy będą szukały dodatkowych źródeł dochodów – zauważa Piotr Kwaśny, menedżer w Alma Consulting Group. Jak wyjaśnia, podatek od nośników reklamowych jest stosowany w krajach zachodnich. Powstaje jednak pytanie, jaki model zostanie przyjęty w Polsce i czy nasz system podatkowy jest do tego przygotowany.

Obecnie część billboardów podlega podatkowi od nieruchomości. Chodzi o konstrukcje trwale związane z gruntem. Maksymalna stawka wynosi 2 proc. ich wartości.

Reklama
Reklama

– Profiskalne podejście samorządów powoduje, że rośnie liczba sporów w sprawie opodatkowania tablic reklamowych. Niektóre z nich żądają podatku nie tylko od związanej trwale z gruntem podstawy billboardu oraz jego słupa, ale także od np. instalacji elektrycznej do jego oświetlenia. Wprowadzenie nowego podatku mogłoby jeszcze bardziej skomplikować sytuację przedsiębiorców – wskazuje Kwaśny.

Michał Roszkowski uważa, że w tej sytuacji podstawą opodatkowania nową daniną powinna być raczej powierzchnia reklam, gdyż gdyby płacono ją od wartości, powstałby zarzut podwójnego opodatkowania.

– Głównym zadaniem prawa podatkowego jest generowanie jak najwyższych dochodów budżetowych – mówi Renata Kabas-Komorniczak, associate partner w Rodl & Partner. – Podatek jako sposób rozwiązania problemu nieuporządkowanej przestrzeni publicznej to psucie prawa – dodaje. Ministerstwo Finansów o pomyśle na nowy podatek słyszało. – Dopiero kiedy strona samorządowa przedstawi konkretne rozwiązania w tym zakresie, będziemy mogli się do nich odnieść – mówi Małgorzata Brzoza, rzecznik prasowy MF.

Podatek od reklam, wzrost udziałów w PIT, przyznanie samorządom udziałów w VAT to tylko niektóre pomysły na łatanie samorządowych budżetów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów m.pogroszewska@rp.pl, m.cyrankiewicz@rp.pl

Jak samorządy uzupełniają straty w budżetach

Miasto stara się jednak, aby cięcia i oszczędności nie dotknęły mieszkańców najuboższych. Dlatego oszczędności nie objęły systemu ulg i zwolnień dla tej grupy mieszkańców.

Reklama
Reklama

– Opodatkowanie reklam to dopiero propozycja – mówi Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.

Poza realizacją celów fiskalnych pomoże to uporządkować przestrzeń publiczną, która jest zaśmiecana rozmaitego rodzaju billboardami. – Próby ucywilizowania tych reklam przepisami miejscowych planów zagospodarowania są na razie nieskuteczne – wyjaśnia Porawski.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Sędziowie TK inwigilowani? Święczkowski i Pawłowicz składają zawiadomienie
Sądy i trybunały
Czy Waldemar Żurek może „czyścić” sądy wbrew sędziom? Prawnicy podzieleni
Praca, Emerytury i renty
Wiadomo, o ile mogą wzrosnąć emerytury w 2026 roku. Rząd przyjął rozporządzenie
Praca, Emerytury i renty
Wcześniejsze wypłaty i podwójne świadczenia. 800 plus w sierpniu
Prawo w Polsce
Czym teraz zajmie się Andrzej Duda? Nie wróci na Uniwersytet Jagielloński
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama