Reklama

Zarządcy dróg wymuszają remonty nawierzchni od firm, które muszą przewieźć duże ładunki

Zarządcy wymuszają remonty nawierzchni od firm, które muszą przewieźć duże ładunki

Publikacja: 04.10.2012 09:03

Zarządy dróg dają zgody na przejazd pojazdu ponadnormatywnego, jeżeli firma wpierw wyremontuje nawie

Zarządy dróg dają zgody na przejazd pojazdu ponadnormatywnego, jeżeli firma wpierw wyremontuje nawierzchnię

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski BJ Bartosz Jankowski

Za zezwolenie na przejazd po drogach pojazdem, którego wymiary (np. długość, szerokość) przekraczają dopuszczone normy, pobiera się opłatę. Niektórzy wiedzą jednak, jak sięgnąć głębiej do kieszeni przedsiębiorców. Jeśli np. powiatowy zarząd dróg uzna, że drogę trzeba wzmocnić, to przewiezienie dużego ładunku może kosztować kilka milionów złotych.

Samorządy nie wszędzie i nie od każdego wymagają tak dużych kwot. Problem mają jednak inwestorzy zainteresowani energetyką wiatrową, którzy muszą dostarczyć na plac budowy turbiny.

– Do tej pory przetransportowano w Polsce tysiące turbin i raczej odbywało się to bez problemów. Gdy np. dany zarządca obawiał się o stan swojej drogi, pobierał kaucję albo gwarancję bankową na wypadek jakichś zniszczeń – mówi Paweł Nowak z kancelarii Peter Nielsen & Partners. Dodaje, że obecnie można zaobserwować gwałtowną zmianę w poczynaniach zarządców.

– Niektóre lokalne zarządy dróg zaczęły stawiać zupełnie horrendalne wymagania, np. obowiązek remontu pewnego odcinka drogi przed transportem turbin. Koszty sięgają milionów złotych – mówi Paweł Nowak. Dodaje, że niektórzy zarządcy wprowadzili wręcz nieoficjalny cennik – 100 tys. zł od przejazdu ciężarówki z jedną turbiną.

Zezwolenia na przejazdy wydaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Musi ona także uzgodnić taki przejazd z zarządcami innych dróg. I właśnie wtedy zarządcy wyciągają rękę po dodatkowe pieniądze na remont zdewastowanych dróg. Pomaga im w tym prawo, gdyż art. 41 ustawy o drogach publicznych pozwala naliczyć koszty związane z określeniem tras przejazdu oraz przystosowaniem odcinków dróg do przejazdu pojazdów nienormatywnych. Przepis ten wraz z rozporządzeniem w sprawie kosztów związanych z określeniem tras przejazdu stał się prawdziwym źródłem pozyskiwania pieniędzy.

Reklama
Reklama

Zarządcy dróg stawiają przedsiębiorców pod ścianą – bez pieniędzy transport nie przejedzie po ich drodze. Można niekiedy poszukać alternatywnej trasy, ale trudno to zrobić, gdy umówiony już został termin dostawy.

Za zezwolenie na przejazd po drogach pojazdem, którego wymiary (np. długość, szerokość) przekraczają dopuszczone normy, pobiera się opłatę. Niektórzy wiedzą jednak, jak sięgnąć głębiej do kieszeni przedsiębiorców. Jeśli np. powiatowy zarząd dróg uzna, że drogę trzeba wzmocnić, to przewiezienie dużego ładunku może kosztować kilka milionów złotych.

Samorządy nie wszędzie i nie od każdego wymagają tak dużych kwot. Problem mają jednak inwestorzy zainteresowani energetyką wiatrową, którzy muszą dostarczyć na plac budowy turbiny.

Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Internet i prawo autorskie
Internetowe filmiki z dzikimi zwierzętami i ludźmi mogą być bardzo niebezpieczne
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Podatki
Ojciec zarządza pensją córki - co z podatkiem?
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama