Radni Miasta i Gminy Wleń określili w uchwale tryb i szczegółowe kryteria oceny wniosków o wykonanie zadania publicznego z inicjatywy lokalnej (sygn. akt: NK-N-4131.152. 32.2013.AB). Wypisali w niej, że taki wniosek powinien zawierać m.in. odpisy dokumentów, kalkulację przewidywanych kosztów inicjatywy oraz określenie społecznych korzyści z proponowanej inicjatywy.

Uchwałę zakwestionował wojewoda dolnośląski, ponieważ zgodnie z art. 19c ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie rada gminy dysponuje wyłącznie upoważnieniem do określenia trybu i kryteriów oceny wniosków o wykonanie zadania publicznego z inicjatywy lokalnej.

Rada może zatem jedynie opisać procedurę, za pomocą której następuje ocena złożonego wniosku oraz wskazać, jakie kryteria będą miały zastosowanie przy tej ocenie.

Zgodnie z art. 19b ust. 2 wspomnianej ustawy wniosek o wykonanie zadania publicznego złożony do jednostki samorządu terytorialnego stanowi wniosek w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego rada zatem nie może określać po swojemu  jego elementów – orzekł organ nadzoru.