Reklama

Wójt nie może wybierać dyrektora

Osoba pełniąca funkcję organu prowadzącego szkołę nie może być członkiem komisji, powołanej w celu przeprowadzenia konkursu na dyrektora szkoły – przypomniał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi.

Publikacja: 04.03.2015 09:00

Nieważna uchwała w sprawie odwołania dyrektora szkoły nie może wywoływać skutków w sferze prawa prac

Nieważna uchwała w sprawie odwołania dyrektora szkoły nie może wywoływać skutków w sferze prawa pracy - uznał NSA

Foto: Fotorzepa / Michał Walczak

Wójt Gminy Szczerców ustalił zarządzeniem skład komisji konkursowej, powołanej w celu wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora publicznego gimnazjum. Mocą tego zarządzenia powołał na jednego z członków komisji sam siebie.

Dowiedział się o tym wojewoda który złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, zarzucając organowi naruszenie ustawy o samorządzie gminnym oraz o systemie oświaty.

Zdaniem wojewody, w skład komisji konkursowej powinno wchodzić trzech przedstawicieli organu prowadzącego szkołę. Natomiast wójt, jako osoba pełniąca funkcje organu, nie jest przedstawicielem tego organu. Tym samym nie może powołać w skład komisji konkursowej samego siebie, a tak stało się w przypadku podjętego zarządzenia.

Urzędnik podkreślił, iż wójt jako organ prowadzący szkołę jest organem zatwierdzającym lub unieważniającym konkurs na stanowisko dyrektora szkoły, a więc jego udział w komisji prowadziłby do bycia sędzią we własnej sprawie, a tym samym niemożliwe byłoby zachowanie bezstronności postępowania konkursowego.

Na poparcie swego stanowiska powołał liczne orzecznictwo sądowoadministracyjne.

Reklama
Reklama

Wojewoda podkreślił, że konsekwencją wadliwego zarządzenia było wydanie kolejnych wadliwych zarządzeń, min. w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora publicznego gimnazjum i zarządzenia w sprawie udzielenia pełnomocnictwa do jednoosobowego działania, które w naruszają ustawę o systemie oświaty.

W odpowiedzi na skargę wójt stwierdził, iż praktyka polegająca na uczestnictwie w składach komisji konkursowych istnieje od wielu lat i nigdy nie była kwestionowana. Także i w gminie wójt wielokrotnie powoływał samego siebie do takich komisji. Jego zdaniem, było to w pełni dopuszczalne i pozostawało w zgodzie z prawem.

Urzędnik krytycznie ocenił tendencję wykluczającą, która pojawiła się w orzecznictwie NSA od 2013 roku. Jego zdaniem, brak wyraźnego przepisu prawa, który by zabraniał praktyk stosowanych przez wójta oznacza, że jego kompetencja nie może być w tym względzie ograniczona wyłącznie do wskazania przedstawiciela, bez równoczesnej możliwości samodzielnego wzięcia udziału w komisji. Jako przykład podał funkcję wójta jako kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.

Pomimo powołania kierownika, wójt nadal pełni funkcję kierowniczą i może udzielać ślubów.

Organ podkreślił, że skoro może delegować przedstawiciela to i równie dobrze sam może występować w komisji.

WSA 19 lutego 2015 roku stwierdził nieważność zarządzenia wójta. Sąd przywołał zapisy ustawy o systemie oświaty według których, w celu przeprowadzenia konkursu, organ prowadzący szkołę powołuje komisję konkursową w składzie: trzech przedstawicieli organu prowadzącego szkołę; dwóch przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny; po jednym przedstawicielu rady pedagogicznej i rady rodziców. Posiłkował się też stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w podobnych sprawach.

Reklama
Reklama

Stwierdził, iż z analizy przepisów wynika, że osoba pełniąca funkcję organu prowadzącego szkołę, czy placówkę nie może być członkiem komisji, powołanej celem przeprowadzenia konkursu na dyrektora placówki.

Jak wskazano w wyroku NSA z 2013 roku o sygn. I OSK 324/13, pod pojęciem organu administracji publicznej należy rozumieć jednostkę struktury organizacyjnej podmiotu realizującego zadania z zakresu administracji publicznej, posiadającą swój substrat osobowy, w postaci osoby lub osób piastujących funkcję takiego organu, której działania przypisywane są danemu podmiotowi jako dokonywane w jego imieniu i na jego rzecz. Zdaniem sądu, z tej definicji jasno wynika, że piastun organu nie jest przedstawicielem tego organu, również w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, gdyż jest osobą piastującą funkcję urzędnika, w tym wypadku wójta.

WSA dodał, że przedstawicielem takiego organu będzie osoba, która zostanie upoważniona przez piastuna do załatwiania określonego rodzaju spraw w jego imieniu i na jego rzecz. Wobec tego, już z samej treści ustawy o systemie oświaty wynika, że burmistrz nie może powołać na członka komisji konkursowej, mającej wyłonić kandydata na stanowisko dyrektora szkoły czy placówki, samego siebie. Taka regulacja ma zapobiec sytuacji, w której organ prowadzący szkołę jako członek komisji konkursowej, staje się "sędzią we własnej sprawie", mając dodatkowo kompetencję do zatwierdzenia konkursu albo jego unieważnienia (III SA/Łd 1093/14).

Wyrok jest nieprawomocny. Przysługuje na niego skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama