Naczelny Sąd Administracyjny 2 lutego 2016 r. rozpatrywał skargą Sosnowca na rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody śląskiego uchylające uchwałę rady odmawiającą zatwierdzenia taryf za wodę i ścieki. I stanął po stronie miasta.
Stan faktyczny
Rada Sosnowca odmówiła w 2015 r. zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres od 18 lutego 2015 r. do 17 lutego 2016 r. opracowanych przez „A" Sp. z o.o. W uzasadnieniu uchwały stwierdzono m.in., że przedstawione do zatwierdzenia taryfy naruszają § 3 pkt 1 lit. b rozporządzenia ministra budownictwa w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Zgodnie z tym przepisem przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne opracowuje taryfę dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w sposób zapewniający ochronę odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen i stawek opłat.
Tymczasem taryfa przewiduje wzrost cen aż o 33,19 proc. dla ceny 1 m3 dostarczanej wody (tj. z ceny 4,52 zł/m3 do ceny 6,02 zł/m3) oraz 27,83 proc. dla ceny 1 m3 odprowadzanych ścieków (tj. z 5,75 zł/m3 na 7,35 zł/m3).
Rada wskazała także, że podwyżka ta jest nieuzasadniona, ponieważ przedsiębiorstwo do skalkulowania nowych stawek przyjęło niewłaściwą cenę zakupionej wody. Niewłaściwie też obliczyło koszty planowanych inwestycji.
Wojewoda śląski uchwałę uchylił. Uznał ją za sprzeczną z art. 24 ust. 5 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej ustawa).