- Osoba ubiegająca się o zezwolenie złożyła wniosek w tej sprawie. Czy w razie stwierdzenia przez organ, że nie przedstawiła wszystkich potrzebnych dokumentów, będzie wezwana do ich uzupełnienia?
Tak. Wymagania związane z uzupełnieniem braków formalnych podania określono w art. 64 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.). Wskazano w nim, że organ pozostawia od razu bez rozpoznania tylko takie podanie, w których nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych. Jeżeli podanie nie spełnia innych (niż brak adresu) wymagań ustalonych w przepisach, organ wzywa wnoszącego do usunięcia tych braków w wyznaczonym terminie, z pouczeniem, że dopiero nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Przed zmianą wprowadzoną w tym przepisie ustawą z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja) na usunięcie braków formalnych organ zawsze wyznaczał wnoszącemu podanie termin 7 dni. Po nowelizacji jest to termin „nie krótszy niż 7 dni", w związku z czym można dostosować go do okoliczności konkretnej sprawy. Nowelizacja weszła w życie 1 czerwca 2017 r. Należy jednak pamiętać, że do postępowań wszczętych i niezakończonych przed tym dniem ostateczną decyzją lub postanowieniem stosuje się przepisy k.p.a. w dotychczasowym brzmieniu (jedynym wyjątkiem są nowe regulacje o mediacji, z których można korzystać także w postępowaniach wszczętych przed 1 czerwca).