Reklama
Rozwiń

W sprawach administracyjnych obowiązują określone zasady

Organ publiczny nie powinien żądać od strony przedłożenia dowodów, które nie są konieczne do załatwienia sprawy lub takich, które organ może uzyskać sam.

Publikacja: 15.11.2017 04:30

W sprawach administracyjnych obowiązują określone zasady

Foto: 123RF

Ustawa z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) i niektórych innych ustaw sformułowała kilka nowych zasad ogólnych w postępowaniu administracyjnym. Znaczenie zasad ogólnych w postępowaniu administracyjnym jest nie do przecenienia. To najważniejsze dyrektywy, którymi organ administracyjny musi się kierować, rozpoznając sprawę. Naruszenie zasady ogólnej przez organ administracyjny może prowadzić do wyeliminowania wydanej decyzji z obrotu prawnego. Większość nowych w k.p.a. reguł można było do tej pory wyczytać z orzecznictwa sądów administracyjnych. Orzecznictwo sądów nie ma jednak rangi prawa powszechnie obowiązującego. Wprowadzenie nowych reguł wprost do ustawy zwiększy pewność ich stosowania w postępowaniu administracyjnym.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Prawo drogowe
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy? Jest stanowisko WORD Warszawa
Sądy i trybunały
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Uchwała TK
Prawo w Polsce
Trybunał Konstytucyjny: mniej religii w szkołach jest bezprawne
W sądzie i w urzędzie
Dziedziczenie nieruchomości: prostsze formalności dla nowych właścicieli
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono