Instytucja zawieszenia, nieobecna w kodeksie pracy, jest charakterystyczna dla wielu pragmatyk służbowych, m.in. dla służb mundurowych, pracowników samorządowych oraz członków korpusu służby cywilnej. Jej istotą jest czasowe odsunięcie zatrudnionego od wykonywania dotychczasowych zadań służbowych z równoczesnym pozbawieniem go możliwości podejmowania decyzji wiążących innych pracowników. Powodem zawieszenia jest – ogólnie rzecz biorąc – negatywna ocena zachowania zatrudnionego i interes służby. Przy czym, mimo że w zakresie nawiązania, ustania czy zmiany treści stosunku pracy ustawa o służbie cywilnej zwykle różnicuje uprawnienia pracownika i urzędnika służby cywilnej, w przypadku zawieszenia ich sytuacja jest unormowana podobnie. Różnice występują dopiero przy realizacji uprawnień wynikających ze skutków tego zawieszenia.
Status członka korpusu służby cywilnej nie ma też wpływu na to, czy w okresie odsunięcia od zadań służbowych zawieszonemu przysługuje pełne wynagrodzenia czy tylko jego połowa. To zależy wyłącznie od tego, czy zawieszenie jest obligatoryjne (następuje z mocy prawa) czy fakultatywne (jest wynikiem z decyzji dyrektora generalnego).
Z mocy prawa
Do zawieszenia stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej dochodzi w sytuacji jego tymczasowego aresztowania. Skutek ten następuje automatycznie, z mocy samego prawa, nie jest więc konieczne składanie przez pracodawcę w tym zakresie oświadczenia woli.
Tymczasowe aresztowanie jest środkiem zapobiegawczym, który zgodnie z art. 249 § 1 kodeksu postępowania karnego może być stosowany w celu zabezpieczenia prawidłowego toku postępowania, a wyjątkowo także w celu zapobiegnięcia popełnieniu przez oskarżonego nowego, ciężkiego przestępstwa. I tylko wtedy, gdy zebrane dowody wskazują na duże prawdopodobieństwo, że oskarżony popełnił przestępstwo. O jego zastosowaniu decyduje sąd w postanowieniu. Sąd ten jest też zobowiązany bezzwłocznie zawiadomić o tym pracodawcę, szkołę lub uczelnię, w stosunku do żołnierza – jego dowódcę, a w przypadku, gdy oskarżonym jest przedsiębiorca lub niebędący pracownikiem członek organu zarządzającego przedsiębiorcy, na jego wniosek – zarządzającego przedsiębiorstwem. Okres tymczasowego aresztowania zgodnie z art. 265 k.p.k. należy liczyć od dnia zatrzymania.
Maksymalnie ?trzy miesiące
Choć ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej; dalej usc, nie określa wprost, ile może trwać okres zawieszenia stosunku pracy członka korpusu sc z powodu tymczasowego aresztowania, przyjmuje się, że nie może on być dłuższy niż trzy miesiące od momentu aresztowania. Jeżeli nieobecność członka korpusu służby cywilnej tymczasowo aresztowanego przekracza bowiem 3 miesiące, dochodzi do wygaśnięcie stosunku pracy z taką osobą na mocy: art. 70 pkt 6 usc w przypadku urzędników sc i art. 66 kodeksu pracy w przypadku pracowników sc. Zgodnie bowiem z art. 9 usc w sprawach wynikających ze stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy. A ustawa o sc na temat wygaśnięcia stosunku pracy pracownika sc milczy.