Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 22 maja 2017 r. wydał interpretację indywidualną (sygn. 0115-KDIT1-1.4012.136.2017. 1.DM) dotyczącą opodatkowania VAT opłat pobieranych przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (dalej: PCPR) na podstawie zawartych porozumień dotyczących zwrotu wydatków poniesionych przez powiat w związku z umieszczeniem oraz pobytem dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz środków finansowych otrzymywanych od gmin dotyczących zwrotu określonych procentowo wydatków na opiekę i wychowanie dziecka poniesionych przez powiat.
Interpretacja została wydana na wniosek powiatu, którego jedną z jednostek budżetowych jest PCPR. Po przeprowadzeniu centralizacji rozliczeń VAT PCPR nie jest odrębnie od powiatu zarejestrowanym podatnikiem VAT. Poprzez PCPR powiat wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Na podstawie zawartych z innymi powiatami porozumień PCPR otrzymuje środki finansowe stanowiące zwrot wydatków poniesionych przez powiat związanych z umieszczeniem i pobytem dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Ponadto PCPR otrzymuje także środki finansowe od gmin na pokrycie kosztów opieki i wychowania dziecka poniesionych przez powiat.
Do tak przedstawionego stanu faktycznego powiat zadał pytanie, czy ww. środki finansowe otrzymywane od innych powiatów i gmin, nie będą podlegały opodatkowaniu VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, jako czynności wykonywane przez powiat w ramach reżimu publicznoprawnego.
Prezentując własne stanowisko w sprawie, powiat stwierdził, że ww. opłaty pobierane przez PCPR nie będą podlegały opodatkowaniu VAT. Na poparcie swojego stanowiska powiat powołał się na przepisy ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Zgodnie z nimi, na powiecie spoczywa obowiązek wykonywania zadań z zakresu wspierania rodziny oraz organizacji pieczy zastępczej. Ponadto, jak wskazał powiat, kwestia zawierania porozumień oraz zwrotu kosztów poniesionych na realizację ww. zadań także jest uregulowana wprost w przywołanej powyżej ustawie. W dalszej części wnioskodawca przywołał treść przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Biorąc pod uwagę powyższe powiat doszedł do konkluzji, iż wykonywanie zadań z zakresu wspierania rodziny oraz organizacji pieczy zastępczej bez wątpienia stanowi zadanie własne powiatu. W konsekwencji, środki finansowe otrzymywane przez PCPR, jako związane z działalnością powiatu jako organu władzy publicznej, nie będą podlegały ustawie o VAT.