W ocenie Fundacji żadne przepisy prawa polskiego ani unijnego nie przyznają jakiemukolwiek organowi kompetencji do wstrzymania czy de facto unieważnienia prawomocnego wyroku sądu stwierdzającego brak podstaw do odmowy udostępnienia informacji publicznej. Prawdą jest, że w świetle art. 70 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
1
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej: Prezes UODO), jako organ nadzorczy, może zarządzać środki tymczasowe zobowiązujące do ograniczenia przetwarzania danych osobowych. Niemniej, z kompetencji tej może korzystać wyłącznie wówczas, gdy „w toku postępowania zostanie uprawdopodobnione, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych, a dalsze ich przetwarzanie może spowodować poważne i trudne do usunięcia skutki". Tymczasem, w omawianym przypadku o takim uprawdopodobnieniu nie może być mowy. O zgodności z prawem udostępnienia list poparcia kandydatów do KRS przesądził NSA w przywołanym wyżej orzeczeniu, które, zgodnie z art. 170 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
2
„wiąże nie tylko strony i sąd, który je wydał, lecz również inne sądy i inne organy państwowe". Prezes UODO nie może więc podejmować działań, które ignorują ustalenia poczynione w prawomocnym orzeczeniu.