Reklama

Plebiscyt na spojrzenia

W warszawskiej Zachęcie zbliża się finał „Spojrzeń”, prestiżowej wystawy dla młodych artystów.

Aktualizacja: 27.06.2019 12:22 Publikacja: 27.06.2019 12:18

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

Jury przyznało już główne nagrodę Dominice Olszowy, ale publiczność wciąż ma szansę  wybrać własnego laureata.

W tegorocznych „Spojrzeniach", organizowanej co dwa lata konkursowej wystawie o nagrodę Deutsche Bank (60 tys. zł) uczestniczy piątka finalistów, wytypowana  przez artystów, zwycięzców wcześniejszych edycji. Reprezentują oni różne media i punkty widzenia.

Laureatka Dominika Olszowy (studia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu ASP w Warszawie) przygotowała instalację, zatytułowaną „Stypa”, w której animację wideo łączy z przestrzennymi obiektami, czyli wywróconymi „do góry nogami” bankietowymi stołami,  kojarzącymi się w pierwszej chwili z końcem jakiegoś korporacyjnego eventu czy rozrywkowej imprezy. Obraz na dużym błękitnym ekranie jednak upewnia nas, że chodzi o coś znacznie więcej. Lewitujący szkielecik w kosmicznych  przestworzach i ironiczny napis z pytaniem „Co się stało Didulku?” kierują naszą uwagę w stronę spraw egzystencjalnych. Z tej perspektywy razem z autorką przypominamy sobie, że życie to skończona impreza; niestety często niezbyt udana. Podzielam zdanie jury, że to najdojrzalsza praca, tym mocniej poruszająca, że nie osuwa się w melodramatyczny ton.

Gizela Mickiewicz prezentuje z kolei rzeźbiarską kompozycję „Samotność widoków”. Na pozór jest to praca abstrakcyjna, złożona z ażurowych form z transparentnych materiałów. Ma jednak ukryte podteksty, dotyczące zarówno teorii widzenia, jak i skłaniające do filozoficznej refleksji. Trudno objąć całość jednym spojrzeniem. Przestrzenny układ oraz fakt, że oglądamy obiekty w ruchu powodują, że każdy postrzega tę kompozycję inaczej. Artystka (dyplom na ASP w Poznaniu w 2012 roku) stara się wykreować jak największą liczbę takich potencjalnych widoków. Zarazem prowokuje pytania o skończoność i nieskończoność, rzeczywistość i iluzję. Potwierdza przy tym, że dla współczesnych artystów rzeźba jest obszarem wciąż atrakcyjnym, a kreacyjne pomysły zdają się w niej nie kończyć. 

Grupa Kem (Krzysztof Bagiński, Anna Miczko, Aleksandra Knychalska, Alex Baczyński-Jenkins) preferuje działania performatywne, koncentrując się na języku i emocjach. Przedmiotem zainteresowania kolektywu jest przemoc, czułość i erotyka analizowane z perspektywy queerowo-feministycznej.

Reklama
Reklama

Liliana Piskorska mówi także odważnie o alternatywnych postawach wobec dominujących norm heterosekseksualnych, upominając o tolerancję i równość w społecznych relacjach i przestrzeni publicznej. Jej sztuka (wideo, performance, obiekty, rysunki) wiążą się z ruchem LGBT 

Natomiast obrazy  Tomasza Kowalskiego (dyplom w krakowskiej ASP 2009 ) są dowodem, że w sztuce współczesnej wciąż jest również miejsce dla malarzy. Artysta tworzy w stylistyce, łączącej surrealizm i postmodernizm. Kwestionuje podstawowe prawa fizyki i swobodnie manipuluje przestrzenią oraz czasem. Tworzy barwne fantastyczne opowieści, w której malarskie cytaty w sposób zaskakujący modyfikuje jego własna wyobraźnia.

Wystawa „Spojrzenia 2019 Nagroda Deutsche Bank” czynna do 30 czerwca 

Rzeźba
Wybitny rzeźbiarz Mirosław Bałka o patriotyzmie: Nie jestem chłopcem, już mnie nie kusi
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama