Plebiscyt na spojrzenia

W warszawskiej Zachęcie zbliża się finał „Spojrzeń”, prestiżowej wystawy dla młodych artystów.

Aktualizacja: 27.06.2019 12:22 Publikacja: 27.06.2019 12:18

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

Jury przyznało już główne nagrodę Dominice Olszowy, ale publiczność wciąż ma szansę  wybrać własnego laureata.

W tegorocznych „Spojrzeniach", organizowanej co dwa lata konkursowej wystawie o nagrodę Deutsche Bank (60 tys. zł) uczestniczy piątka finalistów, wytypowana  przez artystów, zwycięzców wcześniejszych edycji. Reprezentują oni różne media i punkty widzenia.

Laureatka Dominika Olszowy (studia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu ASP w Warszawie) przygotowała instalację, zatytułowaną „Stypa”, w której animację wideo łączy z przestrzennymi obiektami, czyli wywróconymi „do góry nogami” bankietowymi stołami,  kojarzącymi się w pierwszej chwili z końcem jakiegoś korporacyjnego eventu czy rozrywkowej imprezy. Obraz na dużym błękitnym ekranie jednak upewnia nas, że chodzi o coś znacznie więcej. Lewitujący szkielecik w kosmicznych  przestworzach i ironiczny napis z pytaniem „Co się stało Didulku?” kierują naszą uwagę w stronę spraw egzystencjalnych. Z tej perspektywy razem z autorką przypominamy sobie, że życie to skończona impreza; niestety często niezbyt udana. Podzielam zdanie jury, że to najdojrzalsza praca, tym mocniej poruszająca, że nie osuwa się w melodramatyczny ton.

Gizela Mickiewicz prezentuje z kolei rzeźbiarską kompozycję „Samotność widoków”. Na pozór jest to praca abstrakcyjna, złożona z ażurowych form z transparentnych materiałów. Ma jednak ukryte podteksty, dotyczące zarówno teorii widzenia, jak i skłaniające do filozoficznej refleksji. Trudno objąć całość jednym spojrzeniem. Przestrzenny układ oraz fakt, że oglądamy obiekty w ruchu powodują, że każdy postrzega tę kompozycję inaczej. Artystka (dyplom na ASP w Poznaniu w 2012 roku) stara się wykreować jak największą liczbę takich potencjalnych widoków. Zarazem prowokuje pytania o skończoność i nieskończoność, rzeczywistość i iluzję. Potwierdza przy tym, że dla współczesnych artystów rzeźba jest obszarem wciąż atrakcyjnym, a kreacyjne pomysły zdają się w niej nie kończyć. 

Grupa Kem (Krzysztof Bagiński, Anna Miczko, Aleksandra Knychalska, Alex Baczyński-Jenkins) preferuje działania performatywne, koncentrując się na języku i emocjach. Przedmiotem zainteresowania kolektywu jest przemoc, czułość i erotyka analizowane z perspektywy queerowo-feministycznej.

Liliana Piskorska mówi także odważnie o alternatywnych postawach wobec dominujących norm heterosekseksualnych, upominając o tolerancję i równość w społecznych relacjach i przestrzeni publicznej. Jej sztuka (wideo, performance, obiekty, rysunki) wiążą się z ruchem LGBT 

Natomiast obrazy  Tomasza Kowalskiego (dyplom w krakowskiej ASP 2009 ) są dowodem, że w sztuce współczesnej wciąż jest również miejsce dla malarzy. Artysta tworzy w stylistyce, łączącej surrealizm i postmodernizm. Kwestionuje podstawowe prawa fizyki i swobodnie manipuluje przestrzenią oraz czasem. Tworzy barwne fantastyczne opowieści, w której malarskie cytaty w sposób zaskakujący modyfikuje jego własna wyobraźnia.

Wystawa „Spojrzenia 2019 Nagroda Deutsche Bank” czynna do 30 czerwca 

Jury przyznało już główne nagrodę Dominice Olszowy, ale publiczność wciąż ma szansę  wybrać własnego laureata.

W tegorocznych „Spojrzeniach", organizowanej co dwa lata konkursowej wystawie o nagrodę Deutsche Bank (60 tys. zł) uczestniczy piątka finalistów, wytypowana  przez artystów, zwycięzców wcześniejszych edycji. Reprezentują oni różne media i punkty widzenia.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie