Odbywające się co dwa lata Międzynarodowe Biennale Plakatu to najważniejsza impreza poświęcona tej sztuce. Ciesząca się dużą popularnością – w tej edycji padł rekord zgłoszeń. Napłynęło niemal 3,5 tys. plakatów z 50 krajów. Jury autorom najlepszych z nich przyznało medale w kilku kategoriach.
Za „plakat ideowy” pierwsze miejsce zajęła Maja Wolna. Jej praca, przedstawiająca jednocześnie czador i trumnę, obrazuje sytuację kobiet w Iranie (to część większego cyklu – „Spoza zasłony. Próba spojrzenia na kobietę w Islamie w 15 odsłonach”). Srebrny medal otrzymał Jianping He za „Globalne ocieplenie”. Niemiec „unowocześnił” oficjalny portret Mao z lat 60. umieszczając go w nowym polityczno-gospodarczym kontekście. – Chiny, które w ostatnich dziesięcioleciach wyrosły na potęgę przemysłową, starają się o ocieplenie swojego wizerunku w świecie. Po portrecie Mao spływają krople potu, co można interpretować zarówno jako osłabienie reżimu komunistycznego, jak i jego wysiłek utrzymania się przy władzy – piszą w uzasadnieniu wyboru członkowie jury.
Z reżimem rozprawia się także István Orosz. W pracy „Naród” Węgier odważnie zestawia ze sobą komunistyczne symbole...
Tegorocznemu Biennale w Wilanowie towarzyszą wystawy w innych lokalizacjach, m.in. nowej siedzibie Sinfonii Varsovii, gdzie swoją ekspozycję będzie miało Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.
[i]22. Międzynarodowe Biennale Plakatu, Muzeum Plakatu, ul. Kostki-Potockiego 10/16, lista wystaw towarzyszących: [link=http://www.postermuseum.pl]www.postermuseum.pl[/link], bilety: 10 zł, tel. 22 858 24 37, czynne: pon., godz. 12-16, wt.-pt., godz. 10-16, sob.-niedz. 10-18, do 31.08.[/i]