Wystawa U Źródeł polskiej fonografii

Dwupiętrowy budynek z nadbudówką przy ulicy Płockiej 13 wygląda skromnie. Trudno uwierzyć, że w dwudziestoleciu międzywojennym odwiedzali go najsławniejsi polscy artyści filmu teatru, kabaretu czy opery.

Aktualizacja: 06.04.2015 07:47 Publikacja: 06.04.2015 07:30

Maszyna nagrywająca firmy Neumann

Foto: Narodowe Centrum Kultury

Na Woli przed II wojną światową ten gmach biurowo-studyjny z mieszczącymi się z tyłu zabudowaniami fabrycznymi prezentował się okazale. W 1928 roku nabyła go polska filia niemieckiej fabryki płyt „Odeon" i urządziła z ogromnym rozmachem. Takiego studia nagrań z nowoczesnymi mikrofonami, z 17 prasami automatycznymi pracującymi na trzy zmiany i wytłaczającymi 20 tys. płyt na dobę mogła wówczas pozazdrościć Warszawie niejedna metropolia europejska.

Płyty „Odeonu", który w Polsce działał już od 1912 roku, odznaczały się najwyższą jakością, a ponieważ na Płockiej miały też siedzibę brytyjski „Parlophone" i amerykańska „Columbia", nagrywały tu największe polskie gwiazdy – od Mieczysławy Ćwiklińskiej, która nim poświęciła się filmowi i teatrowi była świetną artystką operetkową, po Hankę Ordonównę i Mieczysława Fogga.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl