Wystawa Adama Garnka

4 lutego w warszawskiej Nizio Gallery odbędzie się niezwykły koncert wizualny i wernisaż wystawy prac Adama Garnka

Publikacja: 02.02.2011 11:53

Wystawa Adama Garnka

Foto: materiały prasowe

[i]Serwis Kulturalny "Rzeczpospolitej" objął to wydarzenie patronatem [/i]

W latach dwudziestych dla twórców wielkiej utopii rosyjskiego konstruktywizmu to nie inżynier miał zająć miejsce artysty, a właśnie kreatywne podejście do techniki miało tchnąć nowe życie w skostniałe metody.

[wyimek] [link=http://www.nizio.com.pl]www.nizio.com.pl[/link][/wyimek]

Stosunek do maszyny - urządzenia w przypadku Adama Garnka jest jak najbardziej ironiczny. Nie sądzę, żeby jego prototypy miały być wdrażane do masowej produkcji. W istocie maszyny Adama Garnka to tworzenie bytów ponad potoczną użyteczność. Potoczne użycie zakłada bowiem utylitaryzm. W większości prac Adama Garnka nie maszyny zostały wprzęgnięte w służbę wolności umysłu.

Człowiek to maszyna czująca...

[i]„Chciałbym być maszyną

Nogi do chodzenia, ręce do chwytania,

Żadnego bólu, żadnej myśli”

Maszyny Adama Garnka wręcz przeciwnie - pełne są myśli i uczuć.

Ludzie od zarania dziejów eksperymentowali z przeróżnymi urządzeniami i maszynami.

Leonardo da Vinci budował maszyny latające - swoje eksperymenty przypłacił poturbowaniem.

Ludzie zawsze chcieli latać - bracia Montgolfier jako pierwsi wzbili się w powietrze w erze nowożytnej.

Bracia Wright po raz pierwszy wzbili się i polecieli spełniając marzenie ludzkości.

Maszyny ku uciesze publiczności – Adam Garnek - Homo ex Machina

W naszej epoce już nie rewolucje - jak kiedyś - skazują całe grupy społeczne na niebyt - dzisiaj skazywane są całe organizmy gospodarcze, jak olbrzymie stocznie czy fabryki.

Adam Garnek ustanawia nowy ład we wszechświecie bez wielkiego zegarmistrza psocąc niemiłosiernie i tworząc coś, czego przed nim nie było.[/i]

[i]Era poprzemysłowa – fenomenologia maszyny wykluczonej z produkcji[/i]

[srodtytul]Instrumenty do działań wizualnych[/srodtytul]

Koncert jest zaprezentowaniem przestrzeni radości kojarzenia zbiorów – wydawać się może - nieprzystających do siebie i niedefiniowalnych.

- Chcemy zaproponować koncert maszyn do działań wizualnych, które artysta będzie uruchamiał osobiście - tłumaczą organizatorzy wystawy.

Na pierwszy rzut oka, jedna z maszyn przypomina gitarę rysującą na tablicy, druga - „plujący” farbami instrument dęty. Koncert - z pozoru - ze składziku rzeczy nieoczywistych, a wesoło i ironicznie uczynionych.

[b]Koncert rozpocznie się w najbliższy piątek o godz. 19.00 (Nizio Gallery, Warszawa ul. Inżynierska 3 lok. 4). Wystawa ma potrwać miesiąc. [/b]

[ramka][b]Adam Garnek[/b] jest poznańskim artystą, który zdecydowanie różni się od innych. Jest konstruktorem, łączy elementy pozornie nie powiązane ze sobą, wprawia je w ruch. Artysta tworzy maszyny, których przeznaczenie jest różnorodne – transport, ułatwienie codziennych czynności, a nawet tworzenie sztuki wizualnej, jak w przypadku „Koncertu”.

Adam Garnek przyznaje, że tworzenie tego typu instalacji sprawia mu niezwykłą przyjemność. Bawi się funkcjonalnością, możliwościami i zależnościami na polu: człowiek - maszyna. Jest to szczególnie ciekawe, biorąc pod uwagę fakt, iż całe współczesne życie ludzi oparte jest na pracy maszyn.

Poszukiwacz, badacz, ironista – z tymi określeniami kojarzyć się może Adam Garnek. Jako człowiek wszechstronny, poszerza znaczenie sztuki, pokazuje inne spojrzenie na mechanizację większości dziedzin życia naszej epoki.[/ramka]

[ramka]„Nizio Gallery” jest instytucją działającą od 2003 roku, kiedy to została przeniesiona z Nowego Jorku. W swoich nastrojowych wnętrzach gościła, miedzy innymi: Joannę Rajkowską, Maję Gordon, Noama Braslavskego z Izraela i wielu innych artystów między innymi z Niemiec i USA. Galeria uczestniczyła jako organizator wielu inicjatywach społecznych jak na przykład „Przywrócenie Synagogi.” [/ramka]

[i]Serwis Kulturalny "Rzeczpospolitej" objął to wydarzenie patronatem [/i]

W latach dwudziestych dla twórców wielkiej utopii rosyjskiego konstruktywizmu to nie inżynier miał zająć miejsce artysty, a właśnie kreatywne podejście do techniki miało tchnąć nowe życie w skostniałe metody.

Pozostało 93% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl