Wielki przewrót według Guggenheim Museum

Określenie the great upheaval w amerykańskiej tradycji historycznej odnosi się do krótkiego okresu 1788–1800, kiedy gwałtowne, rewolucyjne zmiany nie tylko ustanowiły i utrwaliły nowy ład polityczny i społeczny w Europie, ale też doprowadziły do narodzin współczesnych Stanów Zjednoczonych

Aktualizacja: 29.03.2011 18:32 Publikacja: 29.03.2011 17:56

Gino Severini, „Pociąg Czerwonego Krzyża mijący wioskę”, 1915, olej, płotno, 88.9 x 116.2 cm, Solomo

Gino Severini, „Pociąg Czerwonego Krzyża mijący wioskę”, 1915, olej, płotno, 88.9 x 116.2 cm, Solomon R. Guggenheim Museum, Nowy Jork

Foto: materiały prasowe

Red

Kuratorzy nowojorskiego The Guggenheim Museum, nazywając swoją najnowszą, otwartą

4 lutego ekspozycję „The Grat Upheaval: Modern Art from Guggenheim Collection, 1910–1918", w niczym nie uchybili jednak tej doniosłej amerykańskiej frazeologii.

Radykalizm, głębokość i trwałość przemian, jakie zaszły w sztuce w okresie, który obejmuje wystawa, daje uzasadnioną podstawę do porównań z „wielkiem przewrotem" w dziejach powszechnych. Tym bardziej że tłem owej artystycznej transformacji był kolejny upheaval w historii Europy – epoka bezpośrednio przed, w trakcie i po zakończeniu pierwszej wojny światowej.

W Guggenheim zaprezentowano najcenniejsze z pozostających w dyspozycji muzeum dzieł sztuki europejskiej (i w skromniejszym zakresie także amerykańskiej) z czasów modernistycznego przełomu lat 1900–1918. Niemal setka obiektów reprezentujących największe nazwiska i nurty tamtej epoki, od kubizmu – Picassa i Braque'a, poprzez futuryzm – Boccioniego, Delaunaya i ekspresjonizm – głownie Franz Marc, po wczesną abstrakcję – Wassily Kandinsky, niejako przy okazji stanowi też świadectwo „rewolucyjnej zmiany", jaka dokonała się w tamtym czasie także w dziejach samego muzeum. Mniej więcej w tym samym momencie historycznym, gdy powstawały prezentowane na „The Great Upheaval" eksponaty, właściciel zbiorów obejmujących wówczas dziewiętnastowieczne malarstwo francuskie i amerykańskich pejzażystów, Solomon Guggenheim, poznał młodą niemiecką artystkę, Hillę Rebay. Od tamtej pory gwałtownie zmienił się profil zainteresowań kolekcjonerskich nowojorskiego przemysłowca i jego żony, Irene Rothschild, którzy uczyniwszy niemiecką malarkę kuratorem swojej kolekcji, inwestowali odtąd głównie w europejski modernizm i rodzącą się właśnie sztukę nieprzedstawiającą. W ten sposób Guggenheim Museum, którego artystyczny kapitał założycielski" stanowią zbiory Solomona R. Guggenheima, stało się zarazem świadkiem i uczestnikiem „wielkiego przewrotu" pierwszych dekad dwudziestego stulecia. W związku z powyższym „The Great Upheaval" jest dla muzeum wystawą – w pewnym sensie – „prywatną", czymś w rodzaju publicznej prezentacji domowych archiwaliów i starych rodzinnych fotografii.

Poleca www.abbeyhouse.pl

Kuratorzy nowojorskiego The Guggenheim Museum, nazywając swoją najnowszą, otwartą

4 lutego ekspozycję „The Grat Upheaval: Modern Art from Guggenheim Collection, 1910–1918", w niczym nie uchybili jednak tej doniosłej amerykańskiej frazeologii.

Pozostało 90% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl