Pritzker 2011 dla Eduardo Souto de Moury

Portugalczyk Eduardo Souto de Moura laureatem Pritzkera 2011

Publikacja: 29.03.2011 19:38

Muzeum Pauli Rego w Cascais w Portugalii (2009); autor - architekt Eduardo Souto de Moura; fot. Loui

Muzeum Pauli Rego w Cascais w Portugalii (2009); autor - architekt Eduardo Souto de Moura; fot. Louis Ferreira Aloes

Foto: materiały prasowe

Maja Mozga-Górecka

„Jego budynki mają niezwykłą zdolność godzenia w sobie sprzecznych cech – siły i skromności, brawury i subtelności, publicznej powagi i intymności. Eduardo Souto de Moura otrzymuje tę nagrodę za architekturę pogodną i prostą, która wygląda, jakby powstała bez wysiłku (...), i jak poezja przekazuje emocje tym, którzy znajdą dla niej czas" – tak jury tegorocznego Pritzkera, najbardziej prestiżowej nagrody architektonicznej świata, uzasadniało swój wybór.

Zobacz projekty nagrodzonego architekta

Portugalczyk nie należy do architektów kursujących od Pekinu po San Francisco – zdecydowaną większość projektów zrealizował w rodzinnym kraju. Nie goni też za efektowny-mi trendami. Jego architektura wiele zawdzięcza pieczołowitości w doborze materiałów – granitu, drewna, cegły, stali, beto-nu. „Z równą pewnością siebie używa tysiącletniego kamienia i czerpie inspiracje z jakiegoś nowoczesnego detalu w architekturze Miesa van der Rohe" – podkreślali jurorzy.

Souto de Moura rozpoczynał karierę od prostych domów jednorodzinnych. – To budynki bardzo czujnie osadzone w krajobrazie, które dobrze nawiązują do lokalnych tradycji, do kontekstu – komentuje Maciej Miłobędzki z biura JEMS. – Te z północy kraju chowają się za kamiennymi murami, na zmianę widzimy kamień i szkło, z kolei te na południu składają się z kilku kostek i prawie nie mają okien. Fascynujące domy, bardzo eleganckie i skromne, cała rzecz sprowadza się w nich do detali.

Takim niepozornym budynkiem horyzontalnie wkomponowanym w zbocze jest Dom Numer 2 w Bom Jesus koło Bragi. O jego charakterze decyduje gra poziomych i pionowych linii po szalunku na betonie. Ale Souto de Moura ma w dorobku również bardziej ekspresyjne obiekty. Na 300 m w górę wzbija się granitowa pochylona bryła stadionu w Bradze, a w muzeum malarki Pauli Rego w Cascais – całym w kolorze zmielonego chilli – wnętrze doświetlają potężne kominy w kształcie ściętych piramid.

To już drugi Portugalczyk, po Alvaro Sizie, którego uhono-rowano Pritzkerem. Obaj są uczniami profesora Fernanda Távory. Przez kilka lat w Porto wszyscy trzej, choć należą do różnych generacji, mieli swoje biura w jednym budynku. Na dziedzińcu Wydziału Architektury Uniwersytetu w Porto rośnie drzewko oliwne, którego kolejne szczepy pobierano z poprzednich. Symbolizuje tę międzypokoleniową ciągłość.

 

Maja Mozga-Górecka

„Jego budynki mają niezwykłą zdolność godzenia w sobie sprzecznych cech – siły i skromności, brawury i subtelności, publicznej powagi i intymności. Eduardo Souto de Moura otrzymuje tę nagrodę za architekturę pogodną i prostą, która wygląda, jakby powstała bez wysiłku (...), i jak poezja przekazuje emocje tym, którzy znajdą dla niej czas" – tak jury tegorocznego Pritzkera, najbardziej prestiżowej nagrody architektonicznej świata, uzasadniało swój wybór.

Pozostało 80% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl